با پیشینو همیشه یک قدم جلوتر باشید!

CTA یا کال تو اکشن چیست + چطور یک CTA عالی بنویسیم؟

CTA یا کال تو اکشن چیست + چطور یک CTA عالی بنویسیم؟

خیلی از افراد فکر میکنن کال تو اکشن یا همون CTA لازم نیست و مخاطبا خودشون اگه بخوان میخرن؛ اما این تفکر اشتباه هستش. اگه میخوای فروشت بیشتر بشه، تعداد عضو سایتت بیشتر بشه، کامنت های پست یا مقالت بیشتر بشه و … باید از مردم بخوای که اینکارو انجام بدن.

من تو این مقاله قراره بهتون بگم کال تو اکشن چی هستش و چجوری یه کال تو اکشن عالی بنویسیم. پس اگه دنبال افزایش فروش سایتت هستی، ادامه این مقاله رو بخون.

برای اینکه بتونی بازدیدکننده های سایتت رو به مشتری تبدیل کنی این مقاله رو بخون: تکنیک های تضمینی تبدیل بازدیدکننده به مشتری

1. کال تو اکشن (CTA) چیست و چرا اهمیت دارد؟

Call To Action یا همون CTA به فارسی میشه دعوت به اقدام. یعنی از کاربرای سایت یا شبکه های اجتماعی بخوایم که یه کاری رو انجام بدن. مثلا من آخر این مقاله تو نتیجه گیری از شما میخوام که کامنت بزارید.

شاید بپرسی خب اگه بخوام کامنت بزارم، میزارم دیگه به حرف تو چیکار دارم! در واقع تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و دیدن که وقتی از آدم های بخوای یه کاری رو انجام بدن تا 30 درصد احتمال انجام اون کار بیشتر میشه. پس مثلا اگه قراره 10 نفر از شما خرید کنن، با گفتن اینکه همین الان خرید کنید، 3 نفر بیشتر میخرن؛ به همین سادگی.

⚠️ نکته مهم: البته CTA فقط نوشتاری نیست، میتونه دکمه خرید، بنر تبلیغاتی یا هر چیز دیگه ای باشه.

2. تفاوت کال تو اکشن با سایر عناصر بازاریابی در چیست؟

بقیه عناصر بازاریابی به دنبال جلب توجه و آگاه کردن مخاطب هستن، اما کال تو اکشن مستقیم به مخاطب میگه چیکار کن. از طرفی CTA کوتاه و مختصر هستش مثلا (همین الان خرید کن)، اما عناصر دیگه بازاریابی مثل تبلیغات کلی صحبت میکنن و از برند یا محصول تعریف میکنن.

البته کال تو اکشن تقریبا تو تمام عناصر بازاریابی هستش و جدا از اونا نیست. چون هر عنصر بازاریابی در نهایت به کاربر میگه که چیکار کن، به جز موارد محدود که فقط میخوان اطلاع رسانی کنن، یا تبلیغات بنفش هستن (غیر مستقیم). 

3. انواع مختلف CTA و کاربردهای آن‌ها در مسیر خرید کاربر

هر کاربر برای اینکه خرید کنه یه مسیری رو طی میکنه. تو این مسیر برای هر مرحله یه نوع کال تو اکشن متفاوت داریم که در ادامه کامل توضیح میدم و کاربرد هر کدوم رو دقیق میگم:

3.1. CTA برای جلب توجه و جذب اولیه

این نوع کال تو اکشن بیشتر در ابتدای مسیر خرید استفاده میشه. هدفش اینه که توجه کاربر جلب بشه و وارد تعامل اولیه با برند بشه. مثلا:

  • «بیشتر بدانید»
  • «شروع رایگان»
  • «ویدیو رو ببین»

کاربرد این CTAها بیشتر تو صفحات فرود، تبلیغات اولیه یا شبکه‌های اجتماعیه.

Consultation Icon

فرم ثبت مشاوره رایگان سئو



 


3.2. CTA برای تبدیل بازدیدکننده به سرنخ (لید)

وقتی کاربر علاقه‌مند شد، نوبت جمع‌آوری اطلاعاتشه. این نوع CTA کاربر رو تشویق میکنه که مثلا ایمیلش رو بده یا در سایت ثبت‌نام کنه. مثل:

  • «دریافت فایل راهنما»
  • «عضویت در خبرنامه»
  • «اکانت رایگان بساز»

اینجا هدف تبدیل بازدیدکننده به کسیه که میشه دوباره باهاش ارتباط گرفت.

3.3. CTA برای فروش و اقدام نهایی

تو این مرحله کاربر آماده خرید یا تصمیم‌گیریه. CTA باید شفاف و قاطع باشه. مثل:

  • «الان خرید کن»
  • «افزودن به سبد خرید»
  • «رزرو کن»

اینجا CTAها نقش بسیار مهمی دارن چون مستقیما به درآمد منتهی میشن.

3.4. CTAهای بعد از خرید (حفظ تعامل)

بعد از خرید هم CTA اهمیت داره. مثلا برای تشویق به بازخورد یا اشتراک‌گذاری:

  • «نظر بده»
  • «خریدت رو با دوستات به اشتراک بذار»
  • «برای خرید بعدی کد تخفیف بگیر»

خیلی از کسب و کارها بعد از خرید، مشتری رو طلاق میدن. وقتی کسی از شما خرید میکنه، یعنی به شما اعتماد کرده. پس اگه کار دیگه ای ازش بخوای انجام بده، احتمالش بیشتر که انجام بده. پس بهترین فرصت هستش که با یه CTA دیگه بخوای یه محصول دیگه رو بهش بفروشی.

CTAهای بعد از خرید (حفظ تعامل)

4. چطور یک کال تو اکشن بنویسیم که کاربر را به اقدام وادار کند؟

بزارید یه اعترافی بکنم. من خودم اوایل خیلی اهمیت نمیدادم به نوشتن CTA و هرچی به ذهنم می رسید، همونو می نوشتم. اما بعد هم بصورت علمی هم تجربی به یه سری نکات رسیدم که در ادامه میگم بهتون شما هم استفاده کنید:

  1. شفاف و مستقیم بودن: بدون ترس و کاملا شفاف به مخاطب بگو چیکار کنه. مثلا همین الان عضو شو یا کاتالوگ رو دانلود کن.
  2. ارزش مشخص برای کاربر: اگه نتونی به کاربر بفهمونی که با انجام این کار چی بدست میاره، امکان نداره اون کارو انجام بده. یعنی کاربر دیوونه نیست که کاری که ارزشی نداره رو انجام بده. تو باید ارزش رو بهش نشون بدی. مثلا بجای اینکه بگی خرید کن، بگو همین حالا با ۳۰٪ تخفیف بخر.
  3. استفاده از افعال دستوری: بله درست خوندی باید به مخاطب دستور بدی تا اون کارو انجام بده. پیشنهاد دادن بدرد نمیخوره باید دقیقا بهش دستور بدی تا اون کارو انجام بده.
  4. ظاهر خوشگل و حرفه ای: اگه بنر یا دکمه هستش، باید ظاهر خوشگلی داشته باشه تا مخاطب رو ترغیب به خرید کنه. حتما سعی کن از رنگ های متضاد استفاده کنی؛ چون طبق تحقیقات Nielsen Norman Group دکمه های CTA با رنگ های متضاد 21 درصد نرخ کلیک رو بیشتر میکنن.
  5. احساس فوریت یا محدودیت: حتما باید به مخاطب این حس رو بدی که اگه الان کلیک یا خرید نکنه، قرار چیز مهمی رو از دست بده. مثلا تایم بزار بگو فقط تا پایان امشب یا فقط تا پایان بلک فرایدی؛ تا مخاطب از ترس اینکه نکنه از دستش بدم، سریع خرید کنه.

نکته علمی: بر اساس نظریه روان‌شناسی کمبود (Scarcity Psychology) که توسط Cialdini در کتاب Influence گفته شده، CTAهایی که حس فوریت یا محدودیت زمانی ایجاد می‌کنن (مثل «فقط تا امشب فرصت دارید»)، انگیزه کاربران رو برای اقدام فوری تا 30٪ افزایش میده.

5. اشتباهات رایج در طراحی و نوشتن CTA

خیلیا میگن چرا کال تو اکشن گذاشتیم اما نتیجه نگرفتیم؟ دلیلش اینکه یه سری اشتباهات رو انجام دادن که من میخوام چندتا از رایج ترین هاش رو بهت بگم:

5.1 بی‌توجهی به جایگاه CTA در صفحه

حتی اگه بهترین کال تو اکشن رو داشته باشی اما جاش خوب نباشه، کسی کلیک نمیکنه. باید یا اول صفحه بزاری یا آخر صفحه یا جایی که مربوط به توضیحاتش باشه. مثلا محصول چای سبز میفروشی، تو مقاله اونجایی که گفتی چای سبز کال تو اکشن رو بزاری. البته با استفاده از ابزارهای تحلیلی میتونی متوجه بشی کاربرا تا کجای صفحه رو میخونن و اونجا CTA رو بزاری.

5.2 استفاده زیاد و آزار دهنده

اشتباه خیلی بزرگی هستش که بیای تو یه صفحه بیشتر از یه بار یه کال تو اکشن رو قرار بدی که متاسفانه خیلیا اینکارو میکنن. اگرم خیلی اصرار داری که یه CTA رو بیشتر از یه بار تو صفحه بزاری این نکات رو رعایت کن. اول بیشتر از 2 بار نباشه. دوم شکل و ظاهرش فرق کنه.

5.3 طراحی ضعیف دکمه یا لینک CTA

همونطور که تو بخش قبلی گفتم باید ظاهر قشنگی داشته باشه تا کاربرا کلیک کنن. خیلی باید رو ظاهر کار کنید که هم خوب دیده بشه در نسخه موبایل و کامپیوتر، و هم رنگ و ظاهر قشنگی داشته باشه.

5.4 نداشتن تطابق بین CTA و محتوای صفحه

این اشتباه نه تنها از نظر فروش بلکه از نظر سئو فاجعه هستش. بعضی سایت ها یه محصول دارن که اینو تو همه صفحات و مقالات سایت بهش لینک و کال تو اکشن دادن. هم گوگل هم کاربر از این کار متنفرن و حتما باید کال تو اکشن مرتبط با محتوای صفحه باشه.

6. چند نمونه CTA برای سایت و شبکه های اجتماعی

یکی از بهترین روش های یادگیری، دیدن نمونه های موفق هستش. تو این بخش چندتا نمونه کال تو اکشن برای سایت و شبکه های اجتماعی قرار دادم تا بهتر یاد بگیری:

۱. همین حالا ثبت‌نام کن و ۲۰ هزار تومان هدیه بگیر: این CTA رو معمولا سایت‌های فروشگاهی یا پلتفرم‌های خدمات آنلاین استفاده میکنن. ترکیب “همین حالا” (فوریت)، فعل مستقیم “ثبت‌نام کن” و پیشنهاد مشخص “۲۰ هزار تومان هدیه”، باعث افزایش نرخ تبدیل میشه.

۲. مشاهده نمونه کارها: برای وب سایت های خدماتی این کال تو اکشن مستقیم و ساده هستش که باعث میشه کاربر بدونه بعد از کلیک چی قراره ببینه.

۳. شروع رایگان: این کال تو اکشن حس فشار خرید کردن رو از روی مشتری برمیداره. من خودم تو سایت هایی که اشتراک میدن اینو زیاد دیدم باعث میشه مشتری نسخه رایگان رو بگیره و بعد ترغیب شه نسخه پولی رو استفاده کنه.

۴. تخفیف 30 درصدی خرید کفش نایک فقط تا پایان امروز: این کال تو اکشن برای سایت های فروشگاهی خیلی خوب جواب میده. چون حس فوریت داره و یه پیشنهاد جذاب هستش.

هدیه فوق العاده برای شما: میخوام برای هر کسی که کامنت میزاره یه کال تو اکشن خفن و عالی طراحی کنم. همین الان کامنت بزار و بگو چه CTA میخوای تا برات درست کنم.

راستی این خودش یه CTA بود، حواست هست!

7. چگونه عملکرد CTA را تحلیل و بهینه‌سازی کنیم؟

مهم تر از گذاشتن یه کال تو اکشن خوب، بررسی اون هستش. باید تحلیل و بهینه سازی کنی که جواب داده یا نه؟ و اگه جواب نداده بهینش کنی. جلوتر میگم باید چه کارهایی انجام بدی:

۱. بررسی نرخ کلیک (CTR): مهم ترین چیزی هستش که باید بررسی کنی. چون کل هدف ما اینکه کاربرا کلیک کنن و اگه نرخش پایین باشه، یعنی خوب عمل نکرده.

2. بررسی مسیر کاربر (User Flow): این بخش خیلی مهمه. باید بررسی کنی کاربر بعد از کلیک روی کال تو اکشن آیا خرید میکنه، ثبت نام میکنه یا وسط راه منصرف میشه؟ اینجوری متوجه میشی که آیا کاربرا بعد از کلیک علاقه ای به محصول یه خدمتت دارن یا نه؟

3. استفاده از نقشه حرارتی (Heatmap): یه ابزاری هستش که بهت نشون میده کاربر کجاهای صفحه رو لمس کرده و دیده، و کجا ها رو ندیده. اینجوری متوجه میشی دکمه رو کجا بزاری تا نرخ کلیکش بره بالا. برای فهمیدن اسم این ابزار برام همین الان کامنت بزار.

4. توجه به رفتار در دستگاه‌های مختلف: ممکنه CTA که گذاشتی تو کامپیوتر عالی نشون بده و کلیکش بالا باشه. اما تو موبایل معلوم نیست و کسی کلیک نمیکنه. پس باید حتما بررسیش کنی.

کل سایتت باید ریسپانسیو باشه، نه فقط کال تو اکشن. قبلا تو این مقاله گفتم دلیلش رو: چرا طراحی ریسپانسیو برای سئو ضروری است؟ (بررسی کامل تاثیرات)

چگونه عملکرد CTA را تحلیل و بهینه‌سازی کنیم؟

نتیجه‌گیری: بدون کال تو اکشن، هیچ اقدامی اتفاق نمی‌افتد

تا اینجای مقاله هرچی گفتیم رو یه طرف بذار، این جمله رو یه طرف: اگه CTA نداشته باشی، هیچ کاری انجام نمیشه. 
یعنی ممکنه کلی وقت بذاری محتوا تولید کنی، همه چیز درست باشه ولی چون نگفتی “الان کلیک کن” یا “عضو شو”، کاربر فقط میاد یه نگاه میکنه و میره.

باورها و حرف های غلط رو بزار کنار و به کاربر دقیقا بگو چیکار کنه تا اونم انجامش بده. البته حتما نکاتی که تو این مقاله گفتم رو رعایت کن تا CTA عالی داشته باشی.

الانم نوبت توئه: حتما تو کامنتا بهم بگو که کدوم بخش بیشتر به دردت خورد، چون نظراتت خیلی کمک میکنه بتونم بهتر و دقیق‌تر بنویسم.

سوالات متداول

حالا وقتشه به سوالات رایج در مورد کال تو اکشن (CTA) جواب بدم:

1. CTA بهتره در بالای صفحه باشه یا پایین؟

بستگی به نوع محتوا داره. اگه پیشنهادت خیلی مشخصه و مخاطب از قبل باهات آشناست، CTA رو همون اول صفحه بذار. ولی اگه نیاز داری اول یه توضیح بدی یا اعتمادسازی کنی، بهتره کال تو اکشن پایین‌ محتوا بیاد.

2. کال تو اکشن تو موبایل باید چجوری باشه؟

تو موبایل فضای کمتری داری، پس CTA باید خیلی خلاصه، بزرگ و قابل کلیک باشه. جای دکمه هم خیلی مهمه؛ بهتره توی دسترس انگشت شست باشه (معمولا پایین صفحه).

3. چطور بفهمم CTA من داره خوب عمل می‌کنه یا نه؟

باید نرخ کلیک (CTR) رو بسنجی. اگه تعداد زیادی افراد می‌بینن ولی درصد کمی روش کلیک میکنن، یعنی یا متنش جذاب نیست، یا جای بدیه، یا اصلا دیده نمیشه.

نویسنده امیر جعفری

من متخصص سئو و تولید محتوا با بیش از ۳ سال سابقه‌ی حرفه‌ای در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستم و در این مدت با برندهای متعددی همکاری داشته‌ام. با توجه به علاقه‌ام به آموزش، تصمیم گرفتم در وب‌سایت «پیشینو» دانسته‌ها و تجربیاتم رو در زمینه سئو به اشتراک بذارم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات