اصول طلایی نوشتن بخش نتیجه گیری در تولید محتوا

بخش نتیجه گیری تو محتوا نویسی خیلی مهم هستش چرا؟ چون خیلی از افراد قبل از خوندن مقاله، بخش جمع بندی رو میخونن تا بفهمن بعد از خوندن این مقاله چی یاد می گیرن. به همین دلیل میخوام اصول طلایی نوشتن بخش نتیجه گیری در تولید محتوا رو تو این مقاله کامل بهتون آموزش بدم.
1. نتیجهگیری در تولید محتوا خیلی خیلی مهم است
کاربرایی که بخش نتیجه گیری رو میخونن 2 دسته هستن. یا از بالا شروع کردن به خوندن و حالا به نتیجه گیری رسیدن. یا از همون اول اومدن بخش جمع بندی رو بخونن تا بفهمن این مقاله ارزش حوندن داره یا نه. پس اگه شما تو نتیجه گیری مقاله کال تو اکشن جذابی گذاشته باشی، کاربری که از اول خونده و تا اینجا اومده احتمالا به کال تو اکشن عمل کنه. چون از تو و محتوایی که نوشتی خوشش اومده و تا آخر خونده، پس هرچی بگی گوش میده.
اما مهم تر کاربرایی هستن که از همون اول اومدن بخش نتیجه گیری رو بخونن. باید این بخش رو جوری بنویسی که این کاربرا متوجه بشن مقاله ارزش خوندن داره، اما در عین حال چیزی رو ننویسی که کاربر دیگه نیازی به خونده مقاله نداشته باشه و از صفحه خارج بشه.
پس حالا که متوجه شدیم چرا نوشتن بخش جمع بندی اهمیت داره، بریم سراغ اینکه ویژگی های یه نتیجه گیری عالی چی هستش.
2. ویژگیهای یک نتیجهگیری عالی
نتیجه گیری باید واقعا نتیجه گیری باشه، نه تکراری از کل محتوا. من بارها برام پیش اومده که جمع بندی یه مقاله رو خوندم و احساس کردم وقتم تلف شده. چون نویسنده این بخش رو تکراری نوشته از بخش های مختلف مقاله و بیشتر خلاصه مقاله هستش تا جمع بندی. در ادامه ویژگی های یه نتیجه گیری عالی رو بهت میگم:
- هماهنگی لحن: باید لحن نوشتنت دقیقا عین لحن کل مقاله باشه و مثلا یه دفعه خودمونی تر یا رسمی تر نشه.
- بدون اضافهگویی: باید در عین مفید بودن، کوتاه هم باشه.
- کال تو اکشن: حتما باید نتیجه گیری دعوت به اقدام داشته.
- حفظ تمرکز روی پیام اصلی: اصلی ترین چیزی که مخاطب باید بفهمه و سعی کردی بهش بفهمونی رو تو نتیجه گیری بگو.

فرم ثبت مشاوره رایگان سئو
3. چطور در بخش نتیجهگیری پیام کلیدی محتوا را تقویت کنیم
تو بخش قبلی گفتم باید پیام اصلی مقاله رو تو نتیجه گیری بنویسی و حالا میخوام بگم چجوری بنویسی که تاثیر گذاریش بیشتر بشه. تاکید رو پیام اصلی مقاله تو نتیجه گیری خیلی مهمه؛ چون باعث میشه کاربرایی که همون اول اومدن جمع بندی رو بخونن، بفهمن که این مقاله دنبال چی هستش و چی میخواد بگه. در ادامه میگم چجوری پیام اصلی رو تو نتیجه گیری تقویت کنی:
- یه جمله قدرتمند و جمعبندیکننده بنویس که مستقیما به همون پیام اصلی مقاله اشاره کنه. طوری که اگه فقط همین یه جمله از مقاله تو ذهن مخاطب بمونه، کافی باشه.
- پیام رو به نیاز مخاطب ربط بده تا متوجه اهمیتش بشه.
- اگه راه حل یا روشی تو مقاله گفتی حالا باید دوباره تاکیدش کنی.
مثال: همونطور که گفتم خوردن آب برای سلامتی خیلی مهم هستش و سعی کنید حتما 8 لیوان آب در روز بخورید.
4. نحوه نوشتن کال تو اکشن (CTA) در نتیجهگیری
یه جمله خیلی خفن هست که میگه: تا از بقیه نخوای که کاری رو انجام بدن، انجامش نمیدن. اگه میخوای کاربرا چیزی رو بخرن، کامنتی بزارن، عضو سایت بشن یا هر کار دیگه ای باید حتما ازشون تو بخش نتیجه گیری بخوای که انجام بدن. این باور که خودشون اگه بخوان خرید میکنن یه باور اشتباه هستش. حالا میخوام بهت بگم چجوری کال تو اکشن بنویسی که جواب بده و عالی باشه:
- دلیل بیار و به نیاز مخاطب ربطش بده: یعنی بگو برای چی باید اینکارو انجام بدن. مثلا بجای اینکه بگی همین حالا خرید کنید، بگو برای اینکه بدن سالمی داشته باشید همین الان داروی سلامتی ما رو تهیه کنید.
- پیشنهاد رد نشدنی بده: یعنی پیشنهادی بده که نتونن ردش کنن. البته همیشه نمیشه این کارو کرد.
- باید متناسب با نوع محتوا باشه: مثلا اگه محتوا راجب لاغری هستش، محصول لاغری معرفی کن نه سلامت روان.
- کفش کهنه از هیچی بهتره: اگه هیچ پیشنهادی نداری که بدی، حداقل بگو کامنت بزاره.
برای مطالعه بیشتر حتما بخون: CTA یا کال تو اکشن چیست - چطور یک CTA عالی بنویسیم؟
5. اشتباهات رایج در نوشتن جمع بندی
نوشتن تتیجه گیری خیلی خوبه، البته به شرطی که درست نوشته بشه. خیلی از افراد اشتباهاتی رو مرتکب میشن که تو این بخش میخوام رایج ترین هاش رو بهت بگم:
5.1 تکرار کلمه به کلمه نکات قبلی
بخش نتیجه گیری درسته که باید یه اشاره ای به کل محتوا داشته باشه، اما نه تکرار کردن محتوا. بعضی از نویسنده ها میان کل متن مقاله رو میدن به Chat GPT و میگن که یه خلاصه ای از اینا بنویس؛ بعد همون رو میزارن تو بخش نتیجه گیری.
5.2 نداشتن پیام مشخص
بعضی جمعبندیها هیچ نتیجه خاصی ندارن. یعنی مخاطب تو ذهنش میگه خب الان چیکار کنم؟ الان تهش چیشد؟ مثلا یه مقاله میخوندم راجب این بود که با هوش مصنوعی مقاله بنویسیم یا نه. بخش نتیجه گیری منتظر بودم بگه که استفاده کنیم یا نه. اما نویسنده فقط یه خلاصه ای از نکات مقاله نوشته بود.
5.3 نداشتن کال تو اکشن (CTA)
من اگه خدا بودم کسایی که تو نتیجه گیری کال تو اکشن نمیزارن رو هیچ وقت نمی بخشیدم، چون دارن به خودشون ظلم میکنن. اشتباه بزرگی هستش که من متاسفانه زیاد میبینم که شخص یه مقاله عالی نوشته، اما هیچ دعوت به اقدامی نداره و کلی فرصت برای درآمدزایی رو از دست میده.
5.4 زیادهگویی
یه اشتباه دیگه اینکه نتیجه گیری رو طولانی بنویسی و حوصله مخاطب رو ببری. تازه خیلیا وقتی میبینن که متن نتیجه گیری زیاده اصن نمیخوننش و این یعنی از دست دادن کلی فرصت.
6. نمونههایی از نتیجهگیریهای حرفهای
حالا که فهمیدی یه نتیجهگیری خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشه و چه اشتباهاتی رو نباید انجام بدی، وقتشه تو این بخش چندتا نمونه از جمع بندی های حرفه ای و اصولی رو بهت نشون بدم تا بیشتر با نحوه اصولی نوشتنش آشنا بشی.
6.1 برای مقاله آموزشی
«در این مقاله قدمبهقدم با اصول تحقیق کلمات کلیدی آشنا شدی؛ از درک اهمیتش گرفته تا انتخاب و ارزیابی کلمات مناسب. حالا دیگه میدونی که تولید محتوا بدون این مرحله، مثل تیراندازی تو تاریکیه. پیشنهاد من اینه که همین حالا دستبهکار بشی. یه لیست ساده از موضوعات مربوط به حوزه کارت بنویس، بعدش با استفاده از ابزارهایی مثل کیورد تول یا پیشنهادات خود گوگل، شروع کن به گسترش این لیست. نگران نباش که از همون اول حرفهای نباشه، مهم اینه که شروع کنی و کمکم بهتر بشی. یادت باشه، محتوایی که روی تحقیق درست ساخته بشه، خیلی بیشتر دیده میشه و نتیجه هم میده.»
6.2 مقاله تحلیلی
«با توجه به دادهها، روند رشد انرژیهای نو در سالهای اخیر نهتنها پایدار بوده، بلکه نشون داده که سرمایهگذاری تو این حوزه یه حرکت بلندمدت و هوشمندانه است. همونطور که تو بخشهای مختلف مقاله بررسی کردیم، کشورهایی که زودتر وارد این مسیر شدن، الان مزیت رقابتی قابلتوجهی دارن. پس اگه دنبال یه حوزه سرمایهگذاری با آینده روشن هستی، این بهترین فرصته. البته این تصمیم نیاز به بررسی شخصی داره، ولی اطلاعاتی که اینجا بررسی کردیم میتونه یه شروع خوب برای تحلیلهای دقیقتر باشه.»
6.3 مقاله تبلیغاتی (نرم و غیرمستقیم)
«اگه از پراکندگی کارها، ناهماهنگی بین اعضای تیم یا فراموشی وظایف خسته شدی، یه نرمافزار مدیریت پروژه میتونه خیلی به کارت بیاد. توی این مقاله سعی کردیم نشون بدیم که با یه ابزار ساده هم میشه نظم کاری بهتری ایجاد کرد. حالا نوبت توئه که امتحانش کنی. ما نسخه رایگانش رو هم معرفی کردیم تا بدون ریسک بتونی کار رو شروع کنی. پیشنهاد من اینه که فقط یه پروژه کوچیک رو داخلش تعریف کنی و یه هفته باهاش جلو بری. مطمئن باش تفاوتش رو حس میکنی.»
چکلیست نهایی: قبل از انتشار محتوا، این موارد را در نتیجهگیری بررسی کن
قبل از انتشار محتوا حتما این چک لیست رو بررسی کن تا مطمئن بشی نتیجه گیری مقاله اصولی و حرفه ای هستش.
- آیا نتیجهگیری پیام اصلی مقاله رو واضح و مستقیم منتقل کرده؟
- آیا از تکرار بیمورد و جملههای کلیشهای پرهیز شده؟
- آیا دعوت به اقدام (CTA) مشخص، مرتبط و متناسب با مقاله نوشته شده؟
- آیا نتیجهگیری با لحن کلی مقاله هماهنگه؟
- آیا نتیجهگیری خیلی کوتاه یا بیشازحد طولانی نشده؟
- آیا میشه با یه جمله نهایی قویتر، تاثیر بیشتری گذاشت؟
- آیا نتیجه گیری طوری نوشته شده که کاربر احساس میکنه وقتتش تلف شده؟
7. آیا همیشه لازمه نتیجه گیری بنویسیم؟
جواب سریع و ساده اینکه نه. مثلا همین مقاله من نیازی نمی بینم که جمع بندی داشته باشه، اما بعضی محتوا هم هست که حتما باید داشته باشه. مثل محتوا های مقایسه ای و تحلیلی مثل همون مثال هوش مصنوعی که بالاتر گفتم. مخاطب دنبال اینکه تو آخر مقاله بهش بگی که الان تو این مقایسه کدوم بالاخره بهتره؟ یا از کدوم استفاده کنم؟ پس باید حتما یه بخش نتیجه گیری بنویسی.