نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا (13 ابزار فوق العاده)

اگه این صفحه رو باز کردی، یعنی یه سوال مهم تو ذهنت داری: چجوری بفهمم رقبا روی چه کلماتی کار میکنن؟ شاید یه سایت داری و حس میکنی توی نتایج گوگل اونجوری که باید، دیده نمیشی. یا شاید میخوای بدونی اونایی که صفحه اولن، دقیقاً با چه کلمات کلیدی دارن ترافیک جذب میکنن.
خبر خوب اینه که برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا، لازم نیست ازشون بپرسی یا دست به حدس و گمان بزنی. ابزارهایی هست که بهت نشون میدن دقیقاً روی چه کلماتی سرمایهگذاری کردن، چقدر جستجو دارن و چقدر رقابت روشونه. و اگه این اطلاعات رو داشته باشی، میتونی یه استراتژی بهتر از اونها بچینی و حتی ازشون جلو بزنی.
توی این مقاله، ۱۳ تا از بهترین ابزارها رو بهت معرفی میکنم که میتونی باهاشون کلمات کلیدی رقبات رو پیدا کنی، تحلیلشون کنی و سایتت رو برای همون کلمات سئو کنی. پس اگه میخوای بدونی چطور توی گوگل رقبات رو پشت سر بذاری، حتما تا آخر این مقاله همراه ما باش!
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی (10 ابزار قدرتمند)
🎯 بعد از خوندن این مقاله چی یاد میگیری؟
- میفهمی چرا پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا خیلی مهمه.
- یاد میگیری چطور با ابزارهای مختلف، کلمات کلیدی رقبات رو پیدا کنی.
- میفهمی چجوری این کلمات رو تحلیل کنی و بهتریناشو برای سایتت برداری.
- یاد میگیری چطور از این اطلاعات استفاده کنی تا سایتت سریعتر توی گوگل رشد کنه.
- میتونی یه استراتژی سئوی هوشمندانه بچینی و از رقبات سبقت بگیری!
1. چرا باید کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم؟
فکر کن یه سایت راه انداختی و میخوای کلی بازدید بگیری، توی گوگل بالا بیای و حسابی پول دربیاری. به نظرت چقدر طول میکشه تا بفهمی چه کلماتی ترافیک میارن؟ چند ماه؟ چند سال؟
واقعیت اینه که رقبات همین حالا دارن از کلماتی استفاده میکنن که حسابی جواب میده. اونا میدونن مردم دقیقاً دنبال چی میگردن و چطور باید توی نتایج اول گوگل باشن. ولی تو اگه بخوای همه چیزو از صفر کشف کنی، فقط وقت و انرژیتو هدر دادی.
پس چرا از همون مسیری که رقبات رفتن نری؟ چرا به جای حدس و گمان، از دادههایی استفاده نکنی که از قبل تست شدن؟ اگه بدونی رقبا با چه کلماتی بازدید میگیرن، میتونی سریعتر پیشرفت کنی و حتی از اونا جلو بزنی.
حالا چطور باید این کلمات رو پیدا کنیم؟ ادامه مقاله بهت میگم تا آخر بخون!
2. روشهای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا
تا اینجا فهمیدیم که چرا باید کلمات کلیدی رقبا رو پیدا کنیم و چطور میتونه مسیر موفقیت رو برامون کوتاهتر کنه. حالا وقتشه وارد عمل بشیم. ولی چطور؟ چجوری بفهمیم که رقبا روی چه کلماتی کار میکنن و ترافیکشون از کجا میاد؟
چند روش حرفهای برای این کار وجود داره که هرکدوم یه بخش از این معما رو برات حل میکنن. اگه این روشها رو بلد باشی، میتونی با دید بازتری استراتژی سایتت رو بچینی و حتی از رقبات جلو بزنی. پس بریم سراغشون!
2.1 مقایسه رتبهبندی سایت خود با رقبا
قبل از هر چیز، باید بدونی سایتت کجای کاره. آیا توی نتایج گوگل نزدیک به رقبات هستی یا فرسنگها عقب افتادی؟ یکی از بهترین راهها اینه که رتبهبندی سایت خودت رو با رقبات مقایسه کنی.
این کار بهت نشون میده که روی چه کلماتی داری خوب کار میکنی و کجاها باید بیشتر وقت بذاری. وقتی بفهمی که رقیبت روی یه کلمه خاص رتبه خوبی داره و تو نداری، میتونی روی همون کلمه تمرکز کنی و توی بازی رقابت باقی بمونی.
2.2 بررسی کلمات کلیدی ارگانیک رقبا
بخش بزرگی از ترافیکی که سایتها میگیرن، از کلمات کلیدی ارگانیک میاد؛ یعنی اون کلماتی که بدون تبلیغات پولی توی نتایج گوگل نمایش داده میشن. حالا نکته اینجاست: اگه بفهمی رقبات از چه کلماتی ترافیک ارگانیک میگیرن، میتونی روی همونا سرمایهگذاری کنی و یه مسیر مطمئن برای رشد سایتت پیدا کنی.
اما چجوری این اطلاعات رو پیدا کنیم؟ ابزارهایی هستن که دقیقاً این دادهها رو در اختیارت میذارن و بهت نشون میدن که رقبات روی چه کلماتی رتبه گرفتن و چقدر ترافیک ازشون میگیرن. به همین سادگی، یه نقشه راه برای موفقیت خواهی داشت.
2.3 بررسی کلمات کلیدی تبلیغاتی رقبا
حالا که فهمیدیم کلمات ارگانیک چقدر مهمن، یه بخش دیگه هم هست که نباید ازش غافل شد: تبلیغات پولی! خیلی از سایتها روی یه سری کلمات خاص تبلیغ میرن تا سریعتر ورودی بگیرن. اگه بفهمی رقبات روی چه کلماتی دارن هزینه میکنن، میتونی تشخیص بدی که چه کلماتی واقعاً ارزشمند هستن.
چون هیچکس پولش رو الکی هدر نمیده! وقتی یه سایت روی یه کلمه تبلیغ میکنه، یعنی اون کلمه براش درآمدزاست. پس چرا تو ازش استفاده نکنی؟
2.4 تحلیل کلمات کلیدی تبلیغات محصول (PLA)
اگه یه فروشگاه اینترنتی داری یا محصولی میفروشی، این بخش برات از نون شب هم واجبتره! بعضی از رقبات دارن از تبلیغات محصولی (PLA) استفاده میکنن و توی نتایج گوگل دیده میشن. این تبلیغات دقیقاً اونایی هستن که وقتی یه محصول رو سرچ میکنی، بالای صفحه همراه با عکس و قیمت نمایش داده میشن.
اگه بفهمی که چه محصولاتی بیشتر تبلیغ میشن و روی چه کلماتی تمرکز دارن، میتونی بهتر برای تبلیغات خودت برنامهریزی کنی. حتی میتونی محصولاتی رو شناسایی کنی که رقبات دارن روشون سرمایهگذاری میکنن و تو هنوز بهشون توجه نکردی.
2.5 جمعبندی این بخش
همونطور که دیدی، پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا فقط یه راه نداره. باید از چند زاویه بهش نگاه کنی:
1. بفهمی سایتت کجای رقابت ایستاده.
2. بدونی رقبات از چه کلمات ارگانیکی بازدید میگیرن.
3. تبلیغات پولی رقبات رو تحلیل کنی تا ببینی چه کلماتی ارزش سرمایهگذاری دارن.
4. اگه فروشگاه داری، حواست به تبلیغات محصولی (PLA) هم باشه.
حالا سوال اینجاست: برای انجام این کارها از چه ابزارهایی باید استفاده کنیم؟ تو بخش بعدی قراره با ابزارهای فوقالعادهای آشنا بشی که کارو برات راحتتر میکنن. پس ادامه بده!
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: 11 روش پیشرفته برای تحقیق کلمات کلیدی در سال 2025
🎯 دوره جامع سئو: صدرنشین گوگل شو!
با دیدن این دوره یاد میگیری چطور سایتت رو اصولی بهینه کنی، محتوای سئو شده بنویسی، لینکسازی حرفهای انجام بدی و با ابزارهای تحلیلی رشدش رو بررسی کنی. این دوره کاملاً عملی و پروژهمحوره!
امکان ویژه
معرفی به بازار کار
ثبتنام قسطی
بدون کارمزد و ضمانت
کاملترین آموزش
۵ دوره و ۳ کتاب تخصصی
مدرک رسمی و معتبر
دریافت مدرک بعد از دوره
آموزش کاملاً
عملی و پروژهمحور
پشتیبانی دوره
۳ ماه پشتیبانی رایگان
مدت آموزش
۳۲ ساعت
سطح سختی
مبتدی تا پیشرفته
3. بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا
حالا که فهمیدیم چرا پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا اهمیت داره و چطور میتونیم از روشهای مختلف به این اطلاعات دست پیدا کنیم، وقتشه با ابزارهایی آشنا بشیم که دقیقاً این کار رو برات انجام میدن.
تا حالا فهمیدیم که باید رقبا رو تحلیل کنیم، اما این ابزارها میتونن بهت کمک کنن که از دل این تحلیلها، اطلاعات دقیق و کاربردی به دست بیاری.
ما اینجا 13 ابزار معرفی میکنیم که هرکدوم میتونن یه بخش از کار رو انجام بدن و بهت کمک کنن تا رقبای خودتو شناسایی کنی و به راحتی از کلمات کلیدی آنها بهره ببری. برای هر ابزار، به طور کامل توضیح میدم که چی هست و چطور کار میکنه.
3.1 WordStream’s Free Keyword Tool
بعضی وقتها فکر میکنیم برای پیدا کردن کلمات کلیدی خوب باید کلی پول خرج کنیم یا ساعات طولانی وقت بذاریم. اما حقیقت اینه که ابزاری مثل WordStream’s Free Keyword Tool میتونه همه اینها رو برای ما راحت کنه، اون هم به صورت رایگان.
این ابزار به شما این امکان رو میده که کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار یا سایتتون رو پیدا کنید، بدون اینکه لازم باشه حسابی وقت بذارید. با وارد کردن یک کلمه، میتونید به لیستی از کلمات کلیدی پر بازدید و مرتبط دست پیدا کنید. حالا جالب اینجاست که این ابزار نه تنها کلمات کلیدی رو پیشنهاد میده، بلکه اطلاعاتی درباره رقبا و میزان جستجوی ماهیانه اونها هم به شما میده.
خب، شاید بگی این که خیلی خوبه، ولی چرا این ابزار انقدر جذابه؟ چون با یه جستجو میتونی خیلی از کلمات کلیدی رو پیدا کنی که ممکنه قبلاً حتی به ذهن خودت هم نرسیده باشه. به همین دلیل، این ابزار برای شروع کار یا حتی تحلیل رقبا، خیلی کارآمده.

3.2 BuzzSumo
اگه بخوای دقیقا بدونی رقبا چی کار میکنن و چطور محتواشون رو توی نتایج اول گوگل میزنن، BuzzSumo میتونه یک ابزار طلایی برات باشه. این ابزار به تو کمک میکنه تا ببینی چه کلمات کلیدی و چه نوع محتوایی توی صنعت خودت بیشترین بازخورد رو داره و چه رقبا دارن از این فرصتها استفاده میکنن.
خیلی از سایتها نمیدونن که برای موفقیت، فقط کافی نیست کلمات کلیدی رو پیدا کنن. باید بدونی که رقبا چه نوع محتوایی تولید میکنن، چطور به اشتراک گذاشته میشه و چرا مخاطب اینقدر به اون محتوا علاقه نشون میده. وقتی با BuzzSumo کار کنی، میتونی دقیقاً این دادهها رو از محتوای رقبا استخراج کنی و بفهمی که چه چیزی باعث موفقیتشون شده.
این ابزار به راحتی بهت این امکان رو میده که تحلیل کنی کدوم پستها یا مقالات در حوزه کاری شما بیشتر به اشتراک گذاشته شدن، چه کلمات کلیدی توی اونها بیشتر جلب توجه کرده و چطور میتونید روی همون نقاط قوت سرمایهگذاری کنید.
پس اگه هنوز به این فکر میکنی که «رقبا دارن چی کار میکنن که من نمیکنم؟»، وقتشه که از BuzzSumo استفاده کنی و خودتو به سرعت به سطح رقبا برسونی.

3.3 Semrush
اگه بخوای یه ابزار حرفهای برای تحلیل کلمات کلیدی و رقبا داشته باشی، Semrush یکی از بهترینهاست. این ابزار به قدری جامع و قدرتمنده که ازش نه تنها برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا استفاده میکنی، بلکه برای تحلیل رقبا، بررسی سئو، و حتی بررسی تبلیغات میتونی بهش تکیه کنی.
بدون یک ابزار قدرتمند مثل Semrush، حتی اگر کلمات کلیدی رقبا رو پیدا کنی، نمیتونی بهطور دقیق بفهمی رقبات تو چه جایگاهی دارن، چه استراتژیهایی دارن و چرا بعضی از کلمات بیشتر جواب میده. حالا Semrush این کار رو برای تو راحت میکنه!
با استفاده از Semrush میتونی نه تنها کلمات کلیدی ارگانیک رقبا رو پیدا کنی، بلکه اطلاعات دقیقی از تبلیغات پولی رقبا و رتبهبندیشون توی موتور جستجو هم به دست بیاری. حتی میتونی رقبا رو از جنبههای مختلف تحلیل کنی و ببینی کدوم کلمات دارن بیشترین ترافیک رو براشون جذب میکنن.
این ابزار امکانات زیادی داره، از جمله:
- تحلیل دقیق کلمات کلیدی رقبا
- بررسی تغییرات در رتبهبندیها
- مشاهده کلمات کلیدی که برای تبلیغات پولی استفاده میکنند
- بررسی بکلینکهای رقبا
پس اگه میخوای بدونی رقبات با چه استراتژیهایی توی گوگل میدرخشن و کدوم کلمات کلیدی رو دارن ازش استفاده میکنن، Semrush یه ابزار ضروری برای تو خواهد بود.

3.4 SpyFu
اگر بخوای رقبای خودتو بهطور عمیق تحلیل کنی و ببینی دقیقا از چه کلمات کلیدی برای موفقیتشون استفاده میکنن، SpyFu یه ابزار عالی برای این کاره. این ابزار بهطور خاص به تحلیل رقبا و کلمات کلیدی اختصاص داره و بهت کمک میکنه تا بفهمی رقبات از کجا وارد میشن و چطور میتونن توی نتایج جستجو دیده بشن.
SpyFu به راحتی بهت این امکان رو میده که لیست دقیقی از کلمات کلیدی که رقبات دارن برای تبلیغات یا به صورت ارگانیک استفاده میکنن، به دست بیاری. حتی میتونی تاریخچه کلمات کلیدی رقبا رو ببینی، یعنی بفهمی چه کلماتی رو قبلاً برای تبلیغات استفاده میکردن و الان به کدومها بیشتر تکیه دارن.
یکی از ویژگیهای جذاب SpyFu اینه که با داشتن یک حساب کاربری، میتونی لیست کاملی از تبلیغات پولی و ارگانیک رقبا رو داشته باشی و به راحتی بررسی کنی که کدوم کلمات بیشترین سود رو براشون داشته. این تحلیلها بهت کمک میکنن که از اشتباهات رقبا درس بگیری و استراتژیهای بهتری برای خودت بچینی.
با SpyFu، شما میتونید دقیقاً مشابه رقبا عمل کنید یا حتی از اونها جلو بزنید. این ابزار خیلی سریع و دقیق بهت کمک میکنه تا کلمات کلیدی با ارزش و پر پتانسیل رو پیدا کنی.

3.5 Ahrefs’ Keywords Explorer
این ابزار به شدت دقیق و کاربردی عمل میکنه و بهت کمک میکنه تا کلمات کلیدی را از جنبههای مختلف بررسی کنی. Ahrefs با داشتن دیتابیس گسترده، به تو این امکان رو میده که کلمات کلیدی ارگانیک و تبلیغاتی رقبا رو بهطور دقیق پیدا کنی. مهمتر از همه، Ahrefs میتونه حجم جستجو، دشواری رقابت، و حتی فرصتهای رشد هر کلمه رو نشون بده تا شما بتونی بهترین انتخابها رو داشته باشی.
با این ابزار، میتونی دقیقاً ببینی که کدوم کلمات برای رقبا بیشتر ترافیک میآرن و آیا اونها فرصتهای خاصی رو نادیده گرفتن که تو میتونی ازشون استفاده کنی یا نه. علاوه بر این، Ahrefs به شما این امکان رو میده که روند تغییرات رتبهبندی رقبا رو هم پیگیری کنی و ببینی رقبا با چه کلمات جدیدی دارن رشد میکنن.
خب، حالا که با یکی از ابزارهای قدرتمند سئو آشنا شدی، میتونی از Ahrefs استفاده کنی تا استراتژیهای رقبات رو تحلیل کنی و حتی ازشون جلو بزنی.

3.6 Google Ads Auction Insights
ابزار Google Ads Auction Insights بهت کمک میکنه تا در دنیای رقابتهای تبلیغاتی، همیشه یک قدم جلوتر باشی. این ابزار دقیقاً به شما نشون میده که در مزایدههای تبلیغاتی، رقابت شما با بقیه چطور پیش میره.
با استفاده از Google Ads Auction Insights میتونی بفهمی که رقبای تو چطور در مزایدههای تبلیغاتی عمل میکنن، چه کلمات کلیدی رو هدفگذاری کردن و چطور با تبلیغاتشون رقابت میکنن. این اطلاعات بهت کمک میکنه تا استراتژی تبلیغاتی خودتو بهتر بچینی و تصمیمات هوشمندانهتری بگیری.
یکی از ویژگیهای مهم این ابزار اینه که به شما نشون میده در هر مزایده تبلیغاتی چه میزان رقابت دارید، چقدر هزینهبردار هستن و رقبای شما چه جایگاهی در این مزایدهها دارند. این اطلاعات میتونه به شما کمک کنه که جایگاه تبلیغات خودت رو بهبود بدی و از استراتژیهای رقبا درس بگیری.
با Google Ads Auction Insights، میتونی بهراحتی بفهمی رقبات چه استراتژیهایی برای تبلیغات استفاده میکنن و چطور میتونی برای کلمات کلیدی خاص خودت، کمپینهای موفقتری راه بندازی.

3.7 ابرهای کلمهای (Tag Clouds)
تا حالا اون تصویرای متنی رو دیدی که یه عالمه کلمه توش پخش شده و هرچی یه کلمه بیشتر تکرار شده باشه، بزرگتر نشونش میدن؟ معمولاً مردم از این تکنیک فقط برای ساخت اینفوگرافیکهای خوشگل یا محتواهای تصویری استفاده میکنن، ولی یه راه حرفهایتر هم هست: میشه با همین روش، کلمات کلیدی رقبا رو کشف کرد!
ابزارهای زیادی هستن که میتونن برات یه ابر کلمهای بسازن و نشون بدن توی یه صفحه یا سایت، چه کلماتی بیشتر استفاده شدن. مثلا، اگه یه وبلاگ سئو داشته باشی و بخوای بفهمی رقبات روی چه کلمات کلیدی مانور میدن، میتونی از ابزاری مثل Tag Crowd استفاده کنی. کافیه آدرس سایت رقیبتو بزنی و بعد، یه لیست از پرتکرارترین کلمات اون سایت بگیری.
مثلاً توی یه تست، Tag Crowd رو روی سایت رسمی John Deere اجرا کردم و با وارد کردن URL، لیست کلماتی که بیشتر از بقیه توی اون سایت استفاده شدن، به دست آوردم. این یه راه سریع و سادهست که ببینی رقبات چطوری کلمات کلیدی خودشونو تو سایتشون پخش کردن و از اون برای بهبود استراتژی خودت استفاده کنی!

3.8 Ubersuggest
Ubersuggest یکی دیگه از ابزارهای فوقالعاده برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقباست که به راحتی میتونید ازش استفاده کنید. این ابزار به شما کمک میکنه که کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار یا سایتتون رو پیدا کنید و حتی عملکرد رقبا رو تحلیل کنید.
Ubersuggest امکاناتی مثل جستجوی کلمات کلیدی، بررسی سئو، و تحلیل رقبا رو به صورت رایگان ارائه میده. این ابزار همچنین اطلاعاتی مثل تعداد جستجو، سطح رقابت، و CPC (هزینه به ازای هر کلیک) کلمات کلیدی رو نشون میده که میتونه برای تدوین استراتژیهای تبلیغاتی مفید باشه.
یکی از ویژگیهای جذاب این ابزار، پیشنهاد کلمات کلیدی با توجه به جستجوهای مشابه و مرتبطه که میتونه به شما کمک کنه بیشتر در جریان تغییرات بازار و جستجوهای جدید قرار بگیرید. همچنین Ubersuggest تحلیلهایی درباره بکلینکهای رقبا ارائه میده که میتونه به شما کمک کنه نقاط ضعف رقبا رو شناسایی کنید و از اونها جلو بزنید.
با استفاده از این ابزار میتونید به راحتی کلمات کلیدی جدید پیدا کنید، تحلیلهای دقیق از رقبا بدست بیارید و استراتژی بهتری برای سایت خودتون بچینید.

3.9 Moz Keyword Explorer
Moz Keyword Explorer یکی از ابزارهای شناخته شده و قدرتمند برای تحلیل کلمات کلیدی و استراتژیهای سئو هست که به شما این امکان رو میده که با دقت بیشتری رقبا رو تحلیل کنید و کلمات کلیدی پربازده پیدا کنید. این ابزار علاوه بر تحلیل کلمات کلیدی، اطلاعاتی مثل میزان رقابت، حجم جستجو، و دشواری رتبهبندی رو هم به شما ارائه میده.
یکی از مزایای اصلی Moz Keyword Explorer اینه که به شما امکان میده تا کلمات کلیدی مرتبط رو به صورت دستهبندی شده بررسی کنید و دقیقاً بفهمید کدوم کلمات برای کسبوکار شما بیشترین بازده رو دارن. این ابزار علاوه بر این به شما کمک میکنه که رفتار رقبا رو آنالیز کنید و بفهمید کدوم کلمات کلیدی باعث میشن سایت رقبا در نتایج جستجو بالا بیاد.
Moz همچنین به شما توصیههایی برای بهبود استراتژی سئو و پیشنهاد کلمات کلیدی جدید با پتانسیل بالا میده. این ابزار با رابط کاربری ساده و نتایج دقیق، میتونه یکی از بهترین انتخابها برای کسانی باشه که میخوان در تحلیل کلمات کلیدی به نتایج درست و به موقع دست پیدا کنن.
با استفاده از Moz Keyword Explorer میتونید به راحتی استراتژی سئو خودتون رو بهبود بدید و با استفاده از کلمات کلیدی بهینهشده، رتبه سایت خودتون رو در موتورهای جستجو افزایش بدید.

3.10 Serpstat
Serpstat یکی دیگه از ابزارهای جامع و حرفهای برای پیدا کردن کلمات کلیدی و تحلیل رقباست. این ابزار به شما کمک میکنه تا کلمات کلیدی جدید، میزان رقابت، و حتی تحلیل ترافیک سایت رقبا رو بررسی کنید.
یکی از ویژگیهای برجسته Serpstat اینه که میتونید کلمات کلیدی رو بر اساس نوع جستجو (ارگانیک یا تبلیغاتی) تحلیل کنید و بهطور دقیق بفهمید که رقبا از چه کلمات کلیدی برای جذب ترافیک استفاده میکنن. علاوه بر این، Serpstat به شما امکان میده که وضعیت سایت خودتون و رقبا رو از نظر سئو و کلمات کلیدی مقایسه کنید.
این ابزار اطلاعاتی مثل حجم جستجو، CPC، و سختی رقابت کلمات رو نشون میده و میتونه به شما کمک کنه تا بهترین کلمات برای هدفگذاری پیدا کنید. همچنین Serpstat یه سری ویژگیهای اضافی مثل تحلیل بکلینکها، بررسی صفحات پر بازدید و مشاهده روند تغییرات کلمات کلیدی رو هم ارائه میده.
با استفاده از Serpstat میتونید به راحتی استراتژیهای سئو و تبلیغات خودتون رو بهبود بدید و در کنار تحلیل رقبا، بهترین کلمات کلیدی رو برای کسبوکار خودتون شناسایی کنید.

3.11 Majestic SEO
Majestic SEO یکی از ابزارهای قدرتمند برای تحلیل بکلینکها و بررسی کلمات کلیدی رقباست. این ابزار بهطور تخصصی بر روی لینکها تمرکز داره، اما علاوه بر بکلینکها، اطلاعات مفیدی درباره کلمات کلیدی و استراتژیهای سئو رقبا هم به شما میده.
یکی از ویژگیهای جذاب Majestic اینه که شما میتونید تحلیل دقیقتری از لینکهای ورودی به سایت رقبا انجام بدید و ببینید که کدوم بکلینکها بیشترین تاثیر رو در رتبهبندی دارند. این اطلاعات به شما کمک میکنه که استراتژیهای لینکسازی موثری طراحی کنید و از رقبا جلو بزنی.
این ابزار علاوه بر تحلیل بکلینکها، به شما کمک میکنه کلمات کلیدی پربازدهای رو پیدا کنید که رقبا با استفاده از اونها رتبههای بالاتری در نتایج جستجو کسب کردهاند. Majestic SEO به شما گزارشهای دقیق و اطلاعات بصری از دادهها ارائه میده که میتونه برای تصمیمگیریهای استراتژیک خیلی مفید باشه.
اگر به دنبال ابزار کارآمدی برای تحلیل لینکها و کلمات کلیدی هستید، Majestic SEO یه انتخاب عالیه که میتونه کمک زیادی در بهبود استراتژی سئو و تحلیل رقبا داشته باشه.

3.12 SEO PowerSuite Rank Tracker
SEO PowerSuite Rank Tracker یکی از ابزارهای کاربردی و حرفهای برای ردیابی رتبه سایت و تحلیل کلمات کلیدی رقباست. این ابزار به شما این امکان رو میده که جایگاه دقیق کلمات کلیدی خودتون و رقبا رو در موتورهای جستجو رصد کنید.
یکی از ویژگیهای جالب Rank Tracker اینه که به شما اجازه میده تا رتبهبندی سایت خودتون و رقبا رو در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص پیگیری کنید. این ابزار بهطور منظم گزارشهایی از تغییرات رتبه ارائه میده که میتونید براساس اونها استراتژیهای سئو خودتون رو بهینهسازی کنید.
Rank Tracker اطلاعاتی مثل تغییرات رتبه، وضعیت کلمات کلیدی، و تحلیل رفتار رقبا رو به شما نشون میده. همچنین میتونید متوجه بشید که رقبای شما از کدوم کلمات کلیدی بیشتر استفاده میکنن و این موضوع به شما کمک میکنه که کلمات جدید و پر پتانسیل پیدا کنید.
با استفاده از SEO PowerSuite Rank Tracker میتونید به راحتی تغییرات کلمات کلیدی خودتون رو رصد کنید، جایگاه رقبا رو بسنجید و استراتژی سئو بهتری برای کسبوکار خودتون بچینید.

3.13 ابزار خیلی خوب و ایرانی میزفا تولز (بهترین ابزار این لیست)
میزفا تولز یکی از بهترین و جامعترین ابزارهای سئو ایرانیه که به طور خاص میتونه به شما کمک کنه تا کلمات کلیدی رقبا رو پیدا کنید و تحلیل کنید. این ابزار تمام امکاناتی که برای تحلیل سئو بهش نیاز دارید رو در اختیارتون میذاره، از جمله شناسایی کلمات کلیدی پربازده و بررسی جایگاه رقبا در نتایج گوگل.
ویژگی برجستهای که میزفا تولز داره ابزار ردیاب کلمات هست که میتونه کلمات کلیدی رقبا رو شناسایی کنه. این ابزار به شما کمک میکنه کلمات کلیدی که رقبا ازشون استفاده میکنن رو پیدا کنید، کلمات طولانی و پرجستجو رو شناسایی کنید و در کمترین زمان ممکن بهترین کلمات کلیدی رو برای سایت خودتون انتخاب کنید.
مزایای استفاده از میزفا تولز برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا:
1. پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا: این ابزار بهطور خودکار کلمات کلیدی که رقبا برای رتبهگیری استفاده میکنن رو به شما نشون میده.
2. کلمات کلیدی جدید و طولانی: میتونید کلمات کلیدی جدید و طولانی که شاید به ذهن شما نرسیده باشه رو پیدا کنید.
3. گزارشهای دقیق و کامل: بهراحتی میتونید گزارشهای دقیق از کلمات کلیدی و جایگاه رقبا دریافت کنید.
با استفاده از میزفا تولز، شما میتونید کلمات کلیدی رقبا رو شناسایی کنید و استراتژی سئوی بهتری برای سایت خودتون بچینید تا سریعتر و موثرتر در نتایج گوگل دیده بشید.

4. نحوه تحلیل کلمات کلیدی رقبا
بعد از اینکه کلمات کلیدی رقبا رو پیدا کردیم، حالا وقتشه که این کلمات رو تحلیل کنیم و بفهمیم که آیا ارزش رقابت و استفاده در استراتژی سئوی خودمون رو دارن یا نه. تحلیل کلمات کلیدی رقبا به ما کمک میکنه تا بفهمیم کجا باید تمرکز کنیم و کجا به رقابت بپردازیم. در اینجا به تفصیل روشهای تحلیل کلمات کلیدی رقبا رو بررسی میکنیم.
4.1 تحلیل هدف جستجو
هدف جستجو، یعنی شما باید بفهمید که افراد چرا این کلمات کلیدی خاص رو جستجو میکنن. آیا قصد خرید دارن؟ یا دنبال اطلاعات عمومی هستن؟ یا به دنبال حل یک مشکل خاص میگردن؟
چرا این مهمه؟ اگر شما هدف جستجو رو دقیقاً شناسایی کنید، میتونید محتوای سایت خودتون رو متناسب با نیت جستجوی کاربر طراحی کنید و احتمال اینکه کاربر شما رو پیدا کنه و در سایت شما بمونه، بیشتر میشه. برای مثال، اگر رقبا روی کلمات کلیدیای که بیشتر جنبه اطلاعاتی دارند تمرکز کردهاند، شاید شما بخواهید روی کلمات کلیدی که به قصد خرید یا اقدام خاص جستجو میشوند تمرکز کنید.
4.2 بررسی حجم جستجو
حجم جستجو یعنی تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در ماه جستجو میشود. این معیار میتونه به شما کمک کنه تا بفهمید چقدر یک کلمه کلیدی در بین کاربران محبوب است و آیا ارزش رقابت رو داره یا نه.
چرا این مهمه؟ کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا معمولاً رقابت بیشتری دارن. اگه کلمهای حجم جستجوی بالایی داشته باشه، خیلی از رقبای دیگه هم دارن روش کار میکنن. در این صورت باید تصمیم بگیرید که آیا حاضرید وارد رقابت سخت بشید یا کلمات با حجم جستجو کمتر و رقابت پایینتر رو امتحان کنید.
4.3 ارزیابی سختی کلمات کلیدی
سختی کلمات کلیدی نشوندهنده میزان رقابتی بودن یک کلمه است. این به شما میگه که چقدر سخت هست برای یک کلمه خاص در نتایج جستجو رتبه بگیرید. معمولاً از مقیاسهایی مانند 0 تا 100 برای نمایش سختی استفاده میشه.
چرا این مهمه؟ اگر یک کلمه کلیدی سختی بالایی داشته باشه، به این معنیه که رقبای زیادی در این فضا فعالیت دارن و برای رتبه گرفتن در صفحه اول گوگل زمان و هزینه زیادی باید بذارید. اگر سختی پایین باشه، میتونید با هزینه کمتر و زمان کوتاهتری به نتایج بهتری برسید.
4.4 بررسی سختی کلمات کلیدی بهصورت شخصیسازیشده
این مرحله به شما این امکان رو میده که سختی کلمات کلیدی رو متناسب با وضعیت سایت خودتون بررسی کنید. یعنی به جای نگاه به دادههای عمومی، شما شرایط خاص سایت خودتون رو در نظر میگیرید و بررسی میکنید که برای شما رقابت روی کلمات خاص چقدر سخت یا آسونه.
چرا این مهمه؟ هر سایت ویژگیهای خاص خودش رو داره. شاید برای یک سایت جدید رقابت روی یک کلمه کلیدی بسیار سخت باشه، در حالی که برای یک سایت معتبر و با بکلینکهای قوی، همون کلمه راحتتر در دسترس باشه. این تحلیل به شما کمک میکنه که تصمیمات بهتری بگیرید.
4.5 بررسی هزینه به ازای کلیک (CPC)
CPC (هزینه به ازای کلیک) یعنی چقدر باید هزینه کنید تا وقتی کسی روی تبلیغ شما کلیک میکنه، هزینه پرداخت کنید. این میزان به شما کمک میکنه که بفهمید چقدر رقابت روی یک کلمه خاص جدی است.
چرا این مهمه؟ اگر هزینه به ازای کلیک برای یک کلمه بالا باشه، یعنی رقابت بالاست و کسب رتبه برای اون کلمه نیاز به تلاش زیادی داره. البته اگر شما میخواهید برای کلمات خاص تبلیغات پرداختی انجام بدید، باید هزینه CPC رو هم در نظر بگیرید تا بتونید استراتژی تبلیغاتی مناسبی رو انتخاب کنید.
4.6 ارزیابی تراکم رقابتی
تراکم رقابتی به این معناست که چقدر سایتهای رقیب از یک کلمه کلیدی خاص استفاده میکنند. اگر تراکم رقابتی بالایی وجود داشته باشه، یعنی سایتهای زیادی در تلاش برای رتبه گرفتن با این کلمه هستن و ممکنه شما هم در این رقابت گیر بیافتید.
چرا این مهمه؟ بررسی تراکم رقابتی به شما این امکان رو میده که از کلمات کلیدی با رقابت کمتر استفاده کنید یا برای کلمات پررقابت، استراتژیهای بهتری ایجاد کنید. بهطور کلی، با بررسی تراکم رقابتی میتونید تصمیم بگیرید که کجا باید وارد رقابت بشید و کجا نه.
5. استفاده از کلمات کلیدی رقبا برای بهبود سئو
حالا که فهمیدیم کلمات کلیدی رقبا رو چطور پیدا و تحلیل کنیم، وقتشه که این کلمات رو برای بهبود سئوی سایت خودمون به کار ببریم. با استفاده از کلمات کلیدی رقبا میتونیم استراتژیهای بهتری برای سایت خودمون ایجاد کنیم و جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنیم. حالا بیاید بررسی کنیم چطور میشه این کلمات کلیدی رو بهینه و مفید استفاده کرد.
5.1 شناسایی موضوعات و خوشههای کلمات کلیدی
برای اینکه بتونید از کلمات کلیدی رقبا استفاده کنید، باید اول بتونید موضوعات و خوشههای کلمات کلیدی رو شناسایی کنید. به این معنی که، کلمات کلیدی مختلفی که رقبا برای صفحات خودشون استفاده میکنن، ممکنه در گروههای خاصی قرار بگیرن که به یک موضوع بزرگتر مرتبط هستن.
چرا این مهمه؟ وقتی که کلمات کلیدی رو در خوشههای مختلف سازماندهی میکنید، میتونید محتوای سایت خودتون رو طوری بچینید که هم کاربر و هم موتورهای جستجو، ارتباط منطقی بین کلمات و موضوعات مختلف رو درک کنن. این کار به سئو کمک میکنه تا صفحات شما بیشتر به چشم گوگل بیاد.
5.2 بررسی محتوای رقبا
یکی از مهمترین مراحل استفاده از کلمات کلیدی رقبا، اینه که محتوای رقبا رو بررسی کنید. باید ببینید که رقبا چطور از این کلمات استفاده میکنن و چطور میتونید بهتر از اونها عمل کنید.
5.2.1 تحلیل نتایج ارگانیک
تحلیل نتایج ارگانیک یعنی شما بررسی میکنید که رقبا چطور در نتایج جستجوی طبیعی (ارگانیک) در صفحه اول گوگل قرار گرفتن. در این بررسی باید ببینید که رقبا چه نوع محتوایی تولید کردن که به اونها کمک کرده تا به این جایگاه برسن.
چرا این مهمه؟ وقتی شما بفهمید که رقبا برای کسب جایگاه ارگانیک چه کارهایی انجام دادن، میتونید از اونها یاد بگیرید و حتی بهتر از اونها عمل کنید. باید بررسی کنید که کلمات کلیدی رقبا در چه نوع محتواهایی استفاده شده و شما چطور میتونید محتواهای باکیفیتتر و مفیدتری تولید کنید.
5.2.2 تحلیل نتایج تبلیغاتی
رقبا فقط در نتایج ارگانیک رقابت نمیکنن، بلکه تبلیغات هم نقش مهمی در دیده شدن سایتها دارن. باید بررسی کنید که رقبا در تبلیغات گوگل یا دیگر شبکهها از چه کلمات کلیدی استفاده میکنن و چطور تبلیغاتشون رو بهینهسازی میکنن.
چرا این مهمه؟ شما میتونید از تبلیغات رقبا الگو بگیرید و کلمات کلیدی که در تبلیغاتشون استفاده میکنن رو برای کمپینهای تبلیغاتی خودتون انتخاب کنید. علاوه بر این، بررسی تبلیغات رقبا به شما کمک میکنه تا متوجه بشید که چه نوع استراتژیهایی برای جلب توجه کاربران و افزایش نرخ کلیک استفاده میکنن.
5.3 پایش رتبهبندی سایت خود
پایش مداوم رتبهبندی سایت یکی از کلیدیترین مراحل در سئو است. این یعنی شما باید وضعیت سایت خودتون رو در نتایج جستجو به صورت مداوم بررسی کنید و ببینید که چطور کلمات کلیدی رقبا روی رتبهبندی شما تاثیر میذارن.
چرا این مهمه؟ با پایش رتبهبندی، میتونید ببینید که آیا سایت شما به درستی روی کلمات کلیدی که رقبا روش کار کردن، رتبه میگیره یا نه. این اطلاعات به شما کمک میکنه تا استراتژی سئوی خودتون رو اصلاح کنید و حتی از کلمات کلیدی جدید رقبا که هنوز بهطور کامل شناسایی نکردید استفاده کنید.
بعضی از مواقع پیش میاد که به طرز ناگهانی رتبه مون کاهش پیدا میکنه. آیا میدونی اینجور مواقع باید چیکار کنی؟ برای فهمیدن این موضوع این مقاله رو بخون: کاهش ناگهانی رتبه گوگل؟ (مواردی که باید بررسی کنید)
اقداماتی که باید برای پیدا کردن و استفاده از کلمات کلیدی رقبا انجام بدی
- گام اول: رقبات رو شناسایی کن! ببین چه سایتهایی توی حوزه کاری تو رتبههای خوبی دارن و مخاطب هدفت رو جذب میکنن.
- گام دوم: با ابزارهای معرفیشده، کلمات کلیدی که رقبات روش کار میکنن رو پیدا کن. ببین بیشتر روی چه موضوعاتی تمرکز دارن.
- گام سوم: کلمات کلیدی رو تحلیل کن! حجم جستجو، سختی، هدف جستجو و هزینه تبلیغات اونها رو بررسی کن تا بهترین گزینهها رو انتخاب کنی.
- گام چهارم: محتوای رقبا رو بررسی کن. ببین چطور این کلمات رو توی مقالات و صفحاتشون استفاده کردن و چجوری ترافیک جذب میکنن.
- گام پنجم: یه استراتژی برای استفاده از این کلمات توی سایت خودت بچین. محتوای بهتری بنویس، صفحات بهینهتری بساز و ازشون سبقت بگیر!
- گام ششم: مدام نتایج رو بررسی کن. ببین کدوم کلمات کلیدی برات ترافیک آورده و چجوری میتونی بهتر عمل کنی.
جمعبندی: چگونه با پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا از آنها پیشی بگیریم؟
حالا که با تمام جزئیات پیدا کردن، تحلیل و استفاده از کلمات کلیدی رقبا آشنا شدیم، میخواهیم جمعبندی کنیم که چطور میتونیم از این اطلاعات برای پیشی گرفتن از رقبا در نتایج جستجو استفاده کنیم.
1. پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا
اولین قدم اینه که از ابزارهای مختلف مثل “Semrush” یا “Ahrefs” برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا استفاده کنیم. این ابزارها به ما کمک میکنن که بفهمیم رقبای ما از چه کلمات کلیدی برای جذب ترافیک به سایت خودشون استفاده میکنن.
2. تحلیل کلمات کلیدی
بعد از پیدا کردن کلمات، باید دقیقاً تحلیل کنیم که کدوم کلمات برای ما ارزش رقابت دارن. برای این کار باید حجم جستجو، سختی کلمات، هدف جستجو و هزینه به ازای کلیک (CPC) رو بررسی کنیم. این اطلاعات به ما کمک میکنه که بفهمیم کجا باید رقابت کنیم و کجا باید صرفهجویی کنیم.
3. استفاده از کلمات کلیدی برای بهبود سئو
وقتی که کلمات کلیدی رقبا رو تحلیل کردیم، باید این کلمات رو به استراتژی سئوی خودمون اضافه کنیم. این میتونه شامل ایجاد محتوای مرتبط با کلمات کلیدی رقبا، شناسایی خوشههای کلمات و بهینهسازی صفحات سایت برای این کلمات باشه.
4. پایش و ارزیابی مداوم
در نهایت، پایش مداوم رتبهبندی سایت خودتون در نتایج جستجو ضروریه. باید بررسی کنیم که آیا کلمات کلیدی که استفاده کردیم واقعاً در جلب ترافیک و بهبود رتبهبندی سایت تاثیر داشته یا نه. همچنین، باید مراقب تغییرات در استراتژیهای رقبا باشیم و خودمون رو بهروز کنیم.
سوالات متداول
حالا وقتشه به سوالات رایج در مورد پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا جواب بدیم:
1. آیا باید دقیقا همون کلمات کلیدی رقبا رو استفاده کنم؟
نه لزومی نداره که دقیقا همون کلمات کلیدی رقبا رو استفاده کنی. میتونی از کلمات مشابه یا حتی بهتر از اونها استفاده کنی. نکته اینه که باید محتوای متفاوت و مفیدی ارائه بدی که رقبا ندارن، مثلاً محتوای طولانیتر، کاملتر و با جزئیات بیشتر.
2. آیا میتونم کلمات کلیدی رقبا رو برای تبلیغات هم استفاده کنم؟
بله، میتونی از کلمات کلیدی رقبا برای کمپینهای تبلیغاتی استفاده کنی. برای این کار ابزارهایی مثل “Google Ads” یا “SpyFu” میتونن بهت کمک کنن که کلمات کلیدی تبلیغاتی رقبا رو پیدا کنی. این بهت کمک میکنه که در تبلیغاتت رقابت کنی و دیده بشی.
3. چرا باید حجم جستجوی کلمات کلیدی رقبا رو بررسی کنم؟
حجم جستجوی کلمات کلیدی رقبا مهمه چون میفهمی که چقدر افراد این کلمات رو جستجو میکنن. اگر کلمهای حجم جستجوی بالایی داره، رقابت بیشتری هم داره. ولی اگه حجم جستجو کم باشه، ممکنه فرصت خوبی باشه که بتونی برای اون کلمه جایگاه خوبی پیدا کنی.
4. چطوری میتونم با استفاده از کلمات کلیدی رقبا، محتوای موثر بنویسم؟
وقتی کلمات کلیدی رقبا رو شناسایی کردی، میتونی محتوای خودت رو با توجه به اونها بهینهسازی کنی. مثلاً اگر رقبا یه مقاله نوشتن که خیلی خوب عمل کرده، تو میتونی همون موضوع رو پوشش بدی، ولی محتوای بهتری بنویسی، مثل اضافه کردن منابع معتبرتر یا بهروزتر.
5. آیا باید کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) رقبا رو هم بررسی کنم؟
حتما! کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) رقبا خیلی مهم هستن چون معمولاً رقابت کمتری دارن و میتونن بازدیدکنندگان هدفمندتری جذب کنن. خیلی وقتها این کلمات بهتری برای سایتهایی هستن که تازه شروع کردن یا دنبال کمترین رقابت هستن.