24 سوال مهم و ضروری که قبل از کیورد ریسرچ باید جواب بدید

ببین، سئو بدون کیورد ریسرچ مثل رانندگی تو یه شهر غریبه بدون نقشه است! یعنی ممکنه شانسی به مقصد برسی، ولی احتمال اینکه کلی وقت و انرژی هدر بدی هم زیاده. انتخاب درست کلمات کلیدی، پایه و اساس هر استراتژی سئوئه. اگه از اول مسیر رو اشتباه بری، بعداً هر چقدر هم تلاش کنی، به نتیجهای که میخوای نمیرسی. پس قبل از اینکه بری سراغ کیورد ریسرچ، باید یه سری سوال مهم از خودت بپرسی و جوابشون رو پیدا کنی. تو این مقاله قراره دقیقاً به همین سوالات بپردازیم تا مطمئن بشی داری درستترین مسیر رو انتخاب میکنی!
اگه میخوای خفن ترین روش های تحقیق کلمات کلیدی رو یاد بگیری این مقاله رو بخون: 11 روش حرفه ای برای تحقیق کلمات کلیدی
- متوجه میشی که چرا پاسخ به سوالات درست قبل از کیورد ریسرچ میتونه نتایج جستجو رو به کلی تغییر بده و سایتت رو به موقعیتهای بهتری برسونه.
- یاد میگیری چطور سوالاتی که باید قبل از انتخاب کلمات کلیدی مطرح کنی رو شناسایی کنی و چطور این سوالات میتونن به رشد سایتت کمک کنن.
- خواهی فهمید که چرا درک نیازهای کاربران و جستجوی صحیح اونها قبل از شروع هر کیورد ریسرچ، کلید موفقیت در سئو هست.
- یاد میگیری که چطور با تحلیل دقیق حجم جستجو، رقابت و هدف جستجوی کاربران، کلمات کلیدی مناسب رو پیدا کنی.
- میفهمی که جواب دادن به سوالات درست میتونه استراتژی کیورد ریسرچ رو برای سایتت به شکل دقیقتر و هدفمندتری تعیین کنه.
- یاد میگیری که چطور با پاسخ به سوالات مهم، مطمئن بشی که کلمات کلیدی انتخابیات همخوان با نیازهای مخاطبان و هدف سایتت هست.
۱- مخاطبین من چطور محصولات، خدمات یا محتوای سایت من را جستجو میکنند؟
قبل از اینکه سراغ لیست کلمات کلیدی بری، باید بدونی مخاطبای تو اصلاً چطوری سرچ میکنن! آیا دقیق و مشخص دنبال چیزی میگردن یا کلی و عمومی؟ آیا تو گوگل تایپ میکنن یا از جستجوی صوتی استفاده میکنن؟ شاید بعضیا سوالی سرچ کنن، مثلاً “چطور یه گوشی گیمینگ خوب انتخاب کنم؟” و بعضیا هم مستقیم اسم محصول رو بزنن، مثل “خرید گوشی شیائومی مدل X”.
برای پیدا کردن جواب این سوال، باید رفتار کاربران رو بررسی کنی. توی کامنتها، انجمنهای تخصصی و حتی شبکههای اجتماعی بگرد. ببین چجوری درباره محصول یا خدماتت صحبت میکنن. حتی اگه سایتت بخش چت یا پشتیبانی داره، مکالمات مشتریها معدن طلای اطلاعاته! هر چقدر بیشتر بدونی که مخاطبات چطور دنبال چیزی میگردن، راحتتر میتونی محتوا و استراتژی سئوت رو تنظیم کنی.
۲- مخاطبین سایت من معمولا چه نوع کیوردهایی را سرچ میکنند؟
حالا که فهمیدی کاربران چطور جستجو میکنن، وقتشه بدونی دقیقاً چه نوع کلماتی رو توی گوگل میزنن. معمولاً کیوردها به چند دسته کلی تقسیم میشن: بعضیا اطلاعاتی هستن (مثلاً “بهترین روش یادگیری سئو”)، بعضیا مقایسهای (“شیائومی بهتره یا سامسونگ؟”) و بعضیا هم خرید محور (“خرید لپتاپ دانشجویی ارزان”).
تو باید بفهمی که بیشتر مخاطبات دنبال چی هستن. اگه یه سایت آموزشی داری، احتمالاً بیشتر سراغ کیوردهای اطلاعاتی بری. اگه فروشگاه داری، تمرکزت باید روی کیوردهای تراکنشی باشه. یه روش خوب برای کشف این موضوع اینه که تو گوگل یه کلمه کلی سرچ کنی و ببینی تو نتایج بیشتر چه نوع محتوایی بالا میاد. این یه سرنخ عالیه که بفهمی گوگل برای اون کیورد چه نوع محتواهایی رو ارزشمند میدونه.
🎯 دوره جامع سئو: صدرنشین گوگل شو!
با دیدن این دوره یاد میگیری چطور سایتت رو اصولی بهینه کنی، محتوای سئو شده بنویسی، لینکسازی حرفهای انجام بدی و با ابزارهای تحلیلی رشدش رو بررسی کنی. این دوره کاملاً عملی و پروژهمحوره!
امکان ویژه
معرفی به بازار کار
ثبتنام قسطی
بدون کارمزد و ضمانت
کاملترین آموزش
۵ دوره و ۳ کتاب تخصصی
مدرک رسمی و معتبر
دریافت مدرک بعد از دوره
آموزش کاملاً
عملی و پروژهمحور
پشتیبانی دوره
۳ ماه پشتیبانی رایگان
مدت آموزش
۳۲ ساعت
سطح سختی
مبتدی تا پیشرفته
۳- مشتریان یا مخاطبین سایت من چه مشکلاتی دارند؟
اگه میخوای کلمات کلیدی درستی پیدا کنی، باید بدونی که اصلاً چرا کاربر سرچ میکنه؟ دنبال حل چه مشکلیه؟ خیلی وقتا جستجوها از یه دغدغه یا چالش شروع میشن. کسی که سرچ میکنه “چرا سایت من تو گوگل دیده نمیشه؟”، احتمالاً یه مشکل سئویی داره و دنبال راهحل میگرده. کسی که مینویسه “بهترین گوشی برای عکاسی در شب”، احتمالاً از کیفیت دوربین گوشی فعلیش راضی نیست.
برای کشف این مشکلات، میتونی از بخش نظرات سایتهای مشابه، فرومها، شبکههای اجتماعی و حتی پرسشهای متداول مشتریها استفاده کنی. هر چی بیشتر مشکلات مخاطبات رو بشناسی، بهتر میتونی محتوا و استراتژی سئوت رو بر اساس نیازشون تنظیم کنی و دقیقاً همون چیزی رو ارائه بدی که دنبالش هستن.
آیا بلدی چجوری بازدیدکنندگان سایتت رو به مشتری تبدیل کنی؟ بیا تو این مقاله بهت کامل گفتم: 43 تکنیک تضمینی برای تبدیل بازدید کننده به مشتری
۴- مخاطبین من به دنبال چه نوع راهحلهایی هستند؟
حالا که مشکلات مخاطبات رو شناسایی کردی، وقتشه بدونی دنبال چه راهحلهایی میگردن. مثلاً کسی که مشکل “کند بودن سایت” رو داره، ممکنه دنبال روشهای افزایش سرعت سایت باشه. یا کسی که دنبال خرید محصول خاصیه، به احتمال زیاد به راهحلهایی مثل مقایسه قیمتها، مزایا و معایب برندهای مختلف نیاز داره.
برای پیدا کردن این راهحلها، به سوالات رایج مشتریها و جستجوهای قبلیشون دقت کن. به نوعی باید توی ذهن مخاطب بری و دقیقاً متوجه بشی که چطور میشه مشکلش رو حل کرد. اینجوری میتونی محتواهایی تولید کنی که نه تنها به دردشون بخوره، بلکه با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، توی جستجوهای گوگل هم دیده بشی.
۵- هدف جستجوی کاربران یا سرچ اینتنت چیست؟
قبل از اینکه کیوردها رو انتخاب کنی، باید دقیقاً بدونی که هدف کاربران از جستجو چیه. آیا اونها به دنبال اطلاعات هستند؟ میخوان چیزی بخرن؟ یا فقط قصد مقایسه دارن؟ هدف جستجو یا همون “سرچ اینتنت” خیلی مهمه، چون تو با درک درستش میتونی کیوردهای مناسب رو انتخاب کنی که دقیقاً با نیات کاربران همخوانی داشته باشه.
برای مثال، اگر کسی عبارت “چطور در سئو رتبهبندی سایت رو بالا ببرم؟” رو سرچ میکنه، هدفش اطلاعاتیه. اما اگه عبارت “خرید خدمات سئو حرفهای” رو تایپ میکنه، هدفش خرید است. پس باید این تفاوتها رو درک کنی و برای هر هدف محتوا و کلمات کلیدی مخصوص به خودش رو داشته باشی.

مشاوره رایگان سئو با امیر جعفری
۶- حجم جستجوی کلمات کلیدی چقدر است؟
وقتی به سراغ کلمات کلیدی میری، یکی از سوالهای مهمی که باید جواب بدی اینه که این کلمات چقدر جستجو دارن؟ حجم جستجو نشون میده که چقدر این کلمات مورد توجه قرار دارن و چه پتانسیلی برای جذب ترافیک دارن. اما این رو هم در نظر بگیر که حجم جستجو همیشه به تنهایی کافی نیست. یه کلمه با حجم جستجوی زیاد ممکنه رقابت خیلی سنگینی داشته باشه، یا اصلاً به مخاطب هدف تو نرسه.
برای پیدا کردن این اطلاعات میتونی از ابزارهای سئو مثل گوگل کیورد پلنر، Ahrefs، یا SEMrush استفاده کنی. البته این حجم جستجو باید با کیفیت مخاطب هم سنجیده بشه؛ چون ممکنه یه کلمه با جستجوی کمتر، برای بازار هدف تو خیلی ارزشمندتر باشه.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: راهنمای کامل حجم جستجوی کلمات کلیدی: هر چیزی که باید بدونی!
۷- میزان رقابت در کلمات کلیدی چقدر است؟
حجم جستجو مهمه، ولی نباید فراموش کنی که میزان رقابت هم یه فاکتور خیلی مهمه. اگه یه کلمه کلیدی خیلی پرجستجو باشه، احتمالاً رقابت زیادی هم روش وجود داره. این یعنی خیلی سایتها دارن برای همون کلمه تلاش میکنن تا در نتایج گوگل جایگاه بگیرن. بنابراین، باید بررسی کنی که چقدر باید برای اون کلمه زمان و انرژی بذاری تا بتونی به نتیجه برسی.
برای بررسی رقابت، ابزارهایی مثل Ahrefs یا SEMrush بهت کمک میکنن که ببینی برای هر کلمه چقدر رقبای مختلف وجود دارن و چقدر برات سخت خواهد بود که تو نتایج اول قرار بگیری. شاید برای کلمات با رقابت زیاد، نیاز به استراتژیهای پیچیدهتری داشته باشی یا به سراغ کلمات با رقابت کمتر بری.
اشتباهات رایج در پاسخ به سوالات کیورد ریسرچ
در این بخش به بررسی برخی از اشتباهات رایجی میپردازیم که ممکنه هنگام پاسخ به سوالات کیورد ریسرچ پیش بیاد. این اشتباهات میتونن به نتیجهگیری اشتباه و انتخاب کلمات کلیدی نامناسب منجر بشن که در نهایت تأثیر منفی روی استراتژی سئو و رتبهبندی سایت داره. با شناخت این اشتباهات، میتونید کیورد ریسرچ بهتری انجام بدید و سایتتون رو به سمت موفقیت هدایت کنید.
اشتباه اول: تمرکز فقط بر حجم جستجو
یکی از اشتباهات رایج در کیورد ریسرچ اینه که فقط به حجم جستجوی کلمات کلیدی توجه میکنیم و رقابت و هدف جستجو رو نادیده میگیریم. ممکنه کلمات پرجستجو رقابت خیلی سنگینی داشته باشن که به راحتی نتونید تو نتایج جستجو دیده بشید.
اشتباه دوم: عدم توجه به هدف جستجو (Search Intent)
فقط پیدا کردن کلمات کلیدی مهم نیست؛ باید هدف جستجوی کاربران رو هم در نظر بگیرید. بدون درک دقیق از اینکه کاربر به دنبال چه نوع اطلاعاتی هست، ممکنه کلمات کلیدی رو انتخاب کنید که جوابگوی نیاز واقعی اونها نباشه.
اشتباه سوم: استفاده از کلمات کلیدی بسیار عمومی
استفاده از کلمات خیلی عمومی ممکنه باعث بشه که رقابت به شدت بالا بره و شما نتونید رتبه خوبی بگیرید. بهتره کلمات کلیدی دقیقتر و هدفمندتر انتخاب کنید که ترافیک هدفمندتری به سایت شما جذب کنه.
اشتباه چهارم: نادیده گرفتن کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keywords)
کلمات کلیدی طولانی معمولاً رقابت کمتری دارن و ترافیک هدفمندتری به سایت شما میارن. اگر فقط به کلمات کوتاه و پرجستجو تکیه کنید، ممکنه شانس رتبهگیری رو از دست بدید.
اشتباه پنجم: نداشتن استراتژی برای ترکیب کلمات کلیدی
گاهی اوقات وقتی چندین کلمه کلیدی رو پیدا میکنیم، هیچ استراتژی مشخصی برای ترکیب اونها با هم نداریم. مهمه که کلمات کلیدی مرتبط رو به درستی با هم ترکیب کنید تا بهترین نتایج رو در سئو به دست بیارید.
۸- چه استراتژیهایی برای کیورد ریسرچ باید استفاده کنم؟
حالا که اطلاعات خوبی درباره حجم جستجو و رقابت کلمات کلیدی داری، وقتشه که یه استراتژی درست برای کیورد ریسرچ بچینی. این استراتژی باید به تو کمک کنه که کلمات کلیدی با پتانسیل بالا رو پیدا کنی و از رقابتهای سنگین دوری کنی. یکی از روشها اینه که از کلمات “طولانیتر” یا Long-tail keywords استفاده کنی. این کلمات معمولاً رقابت کمتری دارن و دقیقتر به نیاز کاربران پاسخ میدن.
همچنین، باید ترکیبی از کلمات با حجم جستجوی بالا و رقابت زیاد، و کلمات با حجم جستجوی کمتر و رقابت پایینتر رو انتخاب کنی تا بتونی ترافیک مداوم و بلندمدت جذب کنی. در نهایت، حواست باشه که کلمات کلیدی که انتخاب میکنی باید با اهداف تجاری و مخاطب هدف همخوانی داشته باشه.
۹- کدام ابزارهای کیورد ریسرچ را به کار بگیرم؟
برای اینکه بتونی بهترین کلمات کلیدی رو پیدا کنی، نیاز به ابزارهایی داری که کار رو برات راحتتر کنه. ابزارهایی مثل Google Keyword Planner، Ahrefs، SEMrush و Ubersuggest میتونن بهت کمک کنن تا حجم جستجو، رقابت و حتی پیشنهادات کلمات کلیدی رو بررسی کنی. اما فقط اینها کافی نیستن.
بهعنوان مثال، Google Trends میتونه بهت نشون بده که یک کلمه در چه بازه زمانی بیشتر جستجو شده و چطور ترند شده. همچنین ابزارهایی مثل Answer the Public بهت ایدههای عالی برای کلمات کلیدی مرتبط میدن. استفاده از ترکیب این ابزارها بهت کمک میکنه تا بتونی یک استراتژی کیورد ریسرچ جامع و دقیق بسازی.
قبلا تو این مقاله گفتم بهترین ابزارهای کیورد ریسرچ چی هستش: بهترین ابزارهای کیورد ریسرچ (10 ابزار قدرتمند)
۱۰- رقبا و سایتهای رقیب روی چه کیوردهایی هدفگذاری میکنند؟
برای اینکه بفهمی رقابت چطور عمل میکنه، باید یه نگاه دقیق به رقبای خودت بندازی. سایتهای رقیب معمولاً روی چه کلماتی تمرکز کردن؟ چه کلمات کلیدی توی صفحات اول گوگل رتبه میگیرن؟ بررسی استراتژی کیورد رقبای موفق میتونه بهت ایدههای خیلی خوبی بده.
برای این کار میتونی از ابزارهایی مثل Ahrefs یا SEMrush استفاده کنی تا ببینی رقبای بزرگ روی چه کلمات کلیدی سرمایهگذاری کردن. این اطلاعات بهت کمک میکنه تا استراتژی خودتو بهتر بسازی و از فرصتهای ممکن برای رقابت بهرهبرداری کنی.
اگه میخوای کامل یاد بگیری چجوری کلمات کلیدی که رقبا استفاده کردن رو پیدا کنی این مقاله رو بخون: نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا (13 ابزار فوق العاده)
۱۱- چگونه عملکرد و رتبهبندی سایت خود را در جستجو ارزیابی کنیم؟
حالا که کلمات کلیدی رو پیدا کردی و شروع به بهینهسازی سایت کردی، وقتشه که عملکرد سایتت رو ارزیابی کنی. ابزارهایی مثل Google Search Console و Google Analytics بهت این امکان رو میدن که بررسی کنی کدوم کلمات کلیدی بیشتر ترافیک به سایت میکشن و چطور رتبهبندی سایتت تغییر میکنه.
مهمتر از همه، باید توجه کنی که فقط رتبههای بالا اهمیت ندارن. باید ببینی که این رتبهها چقدر ترافیک هدفمند به سایت میارن و چطور رفتار کاربران بعد از ورود به سایت هست. آیا اونها اقداماتی مثل خرید یا ثبتنام انجام میدن؟ برای ارزیابی دقیقتر باید با دقت معیارهایی مثل CTR (نرخ کلیک) و Conversion Rate رو بررسی کنی.
۱۲- چه محتوای دیگری میتوانم در این زمینه بنویسم؟
همیشه در کیورد ریسرچ باید فراتر از یه کلمه کلیدی خاص فکر کنی. برای رشد و بهبود رتبه سایت، باید متنوعتر عمل کنی. وقتی کلمه کلیدی اصلی رو پیدا کردی، میتونی از این کلمه به عنوان نقطه شروع برای تولید محتوای بیشتر و ارزشمندتر استفاده کنی. مثلاً برای “خرید گوشی موبایل” تنها به معرفی محصولات بسنده نکن؛ میتونی یه سری مقالات تخصصی مثل “راهنمای انتخاب بهترین گوشی برای عکاسی” یا “مقایسه گوشیهای پرچمدار ۲۰۲۵” بنویسی.
اینطور به گوگل نشون میدی که سایتت اطلاعات کامل و متنوعی ارائه میده و به این ترتیب رتبه بهتری میگیره. از طرفی، این نوع محتوا برای کاربران هم جذاب و مفید خواهد بود. وقتی کاربر متوجه بشه که تو تمام جنبههای موضوع رو پوشش میدی، احتمالاً بیشتر در سایتت میمونه و حتی دوباره سر میزنه.
۱۳- آیا بازار هدف من برای کیورد ریسرچ مشخص است؟
قبل از شروع به کیورد ریسرچ، باید دقیقاً بدونی بازار هدف تو کیه. یعنی باید بفهمی که مخاطبان اصلیات چه کسانی هستن و چه نیازی دارن. اگه این رو بدونی، میتونی بهترین کلمات کلیدی رو انتخاب کنی که دقیقاً به اون نیازها پاسخ بدن. برای مثال، اگر فروشگاه آنلاین داری و محصولات کودک میفروشی، باید به سراغ کلمات کلیدی مربوط به والدین و نیازهای اونها بری.
برای شناسایی بازار هدف، میتونی از اطلاعات گوگل آنالیتیکس، تحلیل رفتار کاربران و حتی پرسشنامهها استفاده کنی. این کار باعث میشه بتونی کیوردهایی پیدا کنی که دقیقاً به مشتریان ایدهآلت مربوط میشه.
۱۴- آیا مخاطبان من بیشتر از موبایل جستجو میکنند یا دسکتاپ؟
یکی از نکات خیلی مهم در کیورد ریسرچ اینه که باید بدونی کاربران بیشتر از چه دستگاهی برای جستجو استفاده میکنن. امروز بیشتر جستجوها از طریق موبایل انجام میشه، پس اگه مخاطب هدف تو بیشتر از موبایل استفاده میکنه، باید مطمئن بشی که سایتت ریسپانسیو و برای موبایل بهینه شده.
برای بررسی این موضوع میتونی از دادههای Google Analytics استفاده کنی. در اینجا میتونی ببینی که چقدر از ترافیک سایتت از موبایل میاد و چقدر از دسکتاپ. این اطلاعات بهت کمک میکنه تا استراتژی کیورد ریسرچ و محتوای خودتو بهتر تنظیم کنی.
۱۵- آیا باید روی کیوردهای اطلاعاتی تمرکز کنم یا تراکنشی؟
یکی از سوالهای مهم که باید جواب بدی اینه که آیا باید بیشتر روی کلمات اطلاعاتی تمرکز کنی یا تراکنشی؟ کلمات اطلاعاتی مثل “چطور گوشی بهتر انتخاب کنم” یا “نکات خرید گوشی برای مبتدیها” معمولاً برای جذب ترافیک و آموزش کاربران به درد میخورن. این کلمات به تو کمک میکنن تا کاربران رو جذب کنی و در مراحل ابتدایی سفر خریدار با اونها ارتباط برقرار کنی.
اما اگر فروش مستقیم هدفته، کلمات تراکنشی مثل “خرید گوشی موبایل ارزان” یا “گوشی موبایل در تخفیف” بیشتر به درد میخورن. این کلمات به احتمال زیاد کاربرانی رو جذب میکنن که آمادگی خرید دارن. باید ترکیبی از این دو نوع کلمات رو انتخاب کنی تا هم بتونی اطلاعات مفیدی به کاربران بدی و هم فروش بیشتری داشته باشی.
چی میشه اگه بدون پاسخ به این سوالات، کیورد ریسرچ رو شروع کنید؟
ممکنه بخواهی بدون هیچ برنامهریزی قبلی وارد فرآیند کیورد ریسرچ بشی، اما باید بدونی که این کار میتونه به راحتی نتایج مطلوب رو از دست بده. در اینجا به دلایلی اشاره میکنیم که چرا باید ابتدا به سوالات کلیدی پاسخ بدی:
- 🛑 گم کردن مسیر: بدون داشتن یک هدف مشخص، ممکنه کیوردهایی رو هدف قرار بدی که اصلاً با نیاز واقعی کاربران یا کسبوکار تو تطابق ندارند.
- 🛑 افزایش رقابت بیفایده: انتخاب کلمات کلیدی بدون درک صحیح از میزان رقابت ممکنه باعث بشه که تو وارد بازارهایی بشی که خیلی رقابتی هستن و برای رقابت با سایتهای بزرگ و معتبر، شانس کمی داشته باشی.
- 🛑 عدم جذابیت برای مخاطب: اگر سوالات کیورد ریسرچ رو درست شناسایی نکنی، ممکنه محتوایی تولید کنی که اصلاً برای مخاطب جذاب نباشه و این یعنی نرخ تعامل پایین و اثر منفی روی سئو.
- 🛑 هدر رفتن منابع: اگر بدون پاسخ به این سوالات مهم شروع کنی، ممکنه زمان و انرژی زیادی رو صرف کلمات کلیدی کاذب و بیاثر کنی که هیچ کمکی به رتبهبندی سایتت نخواهد کرد.
بنابراین، با درک دقیق از این سوالات میتونی به شکلی هدفمند و با تمرکز وارد فرآیند کیورد ریسرچ بشی و بهترین نتایج رو از آن خود کنی.
۱۶- آیا کیوردهای انتخابی من با مراحل قیف فروش همخوانی دارند؟
مهمه که کیوردهایی که انتخاب میکنی با مراحل مختلف قیف فروش همخوانی داشته باشه. قیف فروش از سه مرحله اصلی تشکیل شده: آگاهی، علاقه و تصمیمگیری. کیوردهای اطلاعاتی معمولاً برای مرحله آگاهی مناسب هستن، جایی که کاربران هنوز به دنبال یادگیری هستن و قصد خرید ندارن. برای مرحله علاقه، کیوردهای مقایسهای مثل “بهترین گوشی موبایل ۲۰۲۵” میتونن موثر باشن.
اما وقتی کاربر به مرحله تصمیمگیری میرسه، کیوردهای تراکنشی مثل “خرید گوشی موبایل با تخفیف” میتونن خیلی موثرتر باشن. پس حواست باشه که کیوردهایی انتخاب کنی که بتونه مخاطب رو در هر مرحله از قیف فروش هدایت کنه و به خرید نزدیکترش کنه.
۱۷- آیا کاربران از اصطلاحات تخصصی استفاده میکنند یا زبان عامیانه؟
مهمه که بدونی مخاطب تو بیشتر به اصطلاحات تخصصی یا زبان ساده و عامیانه علاقه داره. خیلی از مواقع ممکنه افراد در جستجوهای خود از کلمات و اصطلاحات تخصصی استفاده نکنن و بیشتر از زبان ساده و رایج بهره ببرن. به عنوان مثال، شاید کاربری که به دنبال “خرید گوشی موبایل” هست، از کلمه “موبایل” استفاده کنه به جای “گوشی هوشمند”.
برای شناسایی این موضوع، میتونی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل Google Keyword Planner استفاده کنی تا ببینی کاربران بیشتر چه عباراتی رو جستجو میکنن. این کار بهت کمک میکنه تا محتوای سایتت رو متناسب با زبان و نیازهای واقعی مخاطب بسازی.
۱۸- چه نوع محتوایی برای این کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل رتبه گرفته است؟
برای اینکه بفهمی کدوم نوع محتوا توی صفحه اول گوگل رتبه گرفته، باید بررسی کنی که چه نوع مطالبی در حال حاضر برای کلمات کلیدی مورد نظر رتبه دارند. ممکنه ببینی که مقالات بلند و جامع، ویدیوهای آموزشی یا حتی راهنماهای تصویری توی نتایج اول گوگل هستن. این اطلاعات میتونه بهت کمک کنه که بفهمی گوگل چه نوع محتوایی رو بیشتر دوست داره و چه سبکی از محتوا احتمالاً بیشتر جذب میکنه.
اگه میبینی که بیشتر مطالب آموزشی یا مقایسهای در بالای نتایج هستن، باید سعی کنی محتوای خودت رو به همین سبک تولید کنی. این کار میتونه بهت کمک کنه که راحتتر به رتبههای بالا برسید.
۱۹- آیا این کلمات کلیدی به برندسازی و اعتبار سایت من کمک میکنند؟
یکی از نکات خیلی مهم در انتخاب کلمات کلیدی اینه که آیا این کلمات به تقویت برند و اعتبار سایتت کمک میکنن یا نه. کلماتی که برند یا نام تجاری شما رو شامل میشن میتونن خیلی مفید باشن چون باعث میشن کاربر با برند شما بیشتر آشنا بشه و در نتیجه اعتمادش بیشتر بشه.
اگر برای کلمات کلیدی مربوط به برند خودت رتبه میگیری، این یعنی گوگل هم شما رو به عنوان یک مرجع معتبر در نظر گرفته. علاوه بر این، کلمات کلیدی که اعتبار سایت رو بالا میبرن میتونن در جلب توجه مخاطبان و افزایش ترافیک مفید باشن.
۲۰- آیا این کیوردها پتانسیل ایجاد ترافیک مداوم دارند یا فقط فصلی هستند؟
یکی از مهمترین نکات اینه که باید بررسی کنی کلمات کلیدی انتخابیات پتانسیل ایجاد ترافیک مداوم رو دارن یا فقط برای یه مدت کوتاه ترند هستن. مثلاً کلمات کلیدی مرتبط با تعطیلات یا حراجهای فصلی ممکنه برای یه دوره خاص ترافیک بالایی جذب کنن، اما بعد از مدتی جستجوها کاهش پیدا میکنن.
بررسی روند جستجوها در طول زمان (مثلاً با ابزار Google Trends) بهت کمک میکنه که بفهمی آیا کلمه کلیدی انتخابیات طولانیمدت بازدیدکننده خواهد داشت یا نه. باید سعی کنی به سمت کلماتی بری که ارزش طولانیمدت دارن و میتونن ترافیک ثابت و مداوم به سایتت وارد کنن.
۲۱- آیا این کیوردها قابلیت ترکیب با دیگر استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را دارند؟
کیوردهایی که انتخاب میکنی باید قابلیت ترکیب با استراتژیهای دیگه مثل سوشال مدیا مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات PPC رو داشته باشن. یعنی اگر توی سئو روی یک کلمه کلیدی خاص کار میکنی، آیا میتونی همزمان هم توی کمپینهای تبلیغاتی گوگل و هم در پستهای شبکههای اجتماعی از اون کلمه استفاده کنی؟
این کار باعث میشه که تمرکز تو بیشتر بشه و تمام استراتژیهای دیجیتالت یکپارچه عمل کنن. وقتی از یک کلمه کلیدی در چند کانال مختلف استفاده میکنی، تأثیر بیشتری میذاری و به رسیدن به نتایج بهتر کمک میکنی.
۲۲- آیا روی این کیوردها قبلاً محتوایی تولید کردهام یا محتوای جدید نیاز است؟
قبل از شروع به کیورد ریسرچ، باید بررسی کنی که آیا قبلاً روی این کلمات کلیدی محتوایی تولید کردهای یا نه. اگر محتوای قبلی داری، شاید لازم باشه اون رو بهروزرسانی کنی و اطلاعات جدید اضافه کنی. اما اگر هنوز محتوای مرتبط با این کلمات تولید نکردی، حالا بهترین زمان برای این کاره.
تولید محتوای جدید بهت کمک میکنه که به سرعت وارد رقابت بشی و سریعتر از رقبای خودت در نتایج جستجو دیده بشی. این کار همچنین باعث میشه که سایتت همیشه بهروز و مرتبط با نیازهای کاربران باشه.
۲۳- آیا باید روی کیوردهای محلی (Local SEO) هم تمرکز کنم؟
اگر کسبوکار شما بهطور خاص در یک منطقه جغرافیایی فعالیت میکنه، باید به کیوردهای محلی هم توجه ویژهای داشته باشی. برای مثال، اگر مغازهای در تهران داری و محصولات خاصی میفروشی، باید کلمات کلیدی مثل “خرید گوشی موبایل در تهران” یا “بهترین فروشگاه موبایل تهران” رو در نظر بگیری.
استفاده از کیوردهای محلی به این معنیه که شما میخواهید ترافیک هدفمند و مرتبط با منطقهتون رو جذب کنید. همچنین باعث میشه در جستجوهای محلی بیشتر دیده بشید و کاربرانی که در نزدیکی شما هستند، راحتتر شما رو پیدا کنن.
۲۴- آیا این کیوردها در آینده هم ارزشمند خواهند بود یا ترند موقتی هستند؟
خیلی مهمه که بررسی کنی کلمات کلیدی که انتخاب میکنی، در طول زمان همچنان ارزشمند خواهند بود یا فقط یک ترند موقتی هستن. برخی از کلمات کلیدی ممکنه الان محبوب باشن، اما بعد از گذشت مدتی محبوبیتشون کاهش پیدا کنه. بنابراین باید به کلمات کلیدی نگاه کنی که پتانسیل ماندگاری دارند و میتونن در طولانی مدت ترافیک مفیدی به سایتت جذب کنن.
با استفاده از ابزارهایی مثل Google Trends میتونی روند جستجوی کلمات کلیدی رو در طول زمان بررسی کنی. این کار بهت کمک میکنه تا انتخابهای بهتری داشته باشی و از ترندهای کوتاهمدت دوری کنی.
مقایسه: کیورد ریسرچ مبتدیانه vs. کیورد ریسرچ حرفهای
توی این بخش میخواهیم یه مقایسه جالب و مفصل بین کیورد ریسرچ مبتدیانه و حرفهای داشته باشیم. با آقای رضا و غلام سنگر سوخته اعصاب همراه میشیم تا ببینیم چطور هرکدوم از اینا فرآیند کیورد ریسرچ رو میبینن و چطور این رویکردها میتونن بر نتیجه کار تاثیر بذارند.
آقا رضا (کیورد ریسرچ حرفهای)
آقای رضا که حرفهای در کیورد ریسرچ به حساب میاد، با دقت و تحقیق وارد این بازی میشه. اول از همه به بررسی دقیق نیازهای مخاطب هدف میپردازه. اون به جای انتخاب کلمات کلیدی رقابتی و عمومی، سراغ کلمات خاص و هدفمند میره که مخاطب واقعاً دنبال آنهاست. مثلاً به جای «خرید موبایل»، به دنبال کلمات کلیدی مثل «موبایل مناسب برای عکاسان حرفهای» میگرده. اینطور میتونه با رقابت کمتری روبرو بشه و حتی اگر رقبای بزرگ هم باشند، همچنان جایگاههای بالاتری رو برای خود پیدا کنه.
نتیجه؟ آقای رضا با توجه به استراتژی درست و انتخاب کلمات هدفمند، ترافیک هدفمندتری جذب میکنه و به نتایج بهتری در سئو میرسه.
غلام سنگر سوخته اعصاب (کیورد ریسرچ مبتدیانه)
غلام سنگر سوخته اعصاب با انرژی زیاد وارد دنیای کیورد ریسرچ میشه، اما بدون هیچ برنامهریزی یا تجربهای. اون فقط به حجم جستجوی کلمات کلیدی نگاه میکنه و نمیدونه که این کلمات چقدر میتونن برایش دردسرساز باشن. مثلاً یه کلمه کلیدی مثل «خرید موبایل» رو انتخاب میکنه، چون تعداد جستجوها بالاست. اما از اینکه این کلمه رقابت سنگینی داره و احتمال موفقیت خیلی پایینه، بیخبره. در اینجا هیچ تحلیل درست و حسابی از رقابت یا نیاز واقعی کاربران انجام نمیده.
نتیجه؟ غلام متوجه میشه که ساعتها وقت گذاشته و هیچ پیشرفتی نداشته، چون روی کلمات کلیدی غلط تمرکز کرده و رقابتها رو بیدقت ارزیابی کرده.
نتیجهگیری: پاسخ به این سوالات مسیر کیورد ریسرچ را هموار میکند
در نهایت، پاسخ به این سوالات میتونه کلید موفقیت در کیورد ریسرچ باشه. وقتی بتونی به درستی نیازها و جستجوهای کاربران رو درک کنی، میتونی کلمات کلیدی هدفمند و کارآمدی انتخاب کنی که به رشد سایتت کمک کنن. این سوالات به تو کمک میکنن که نه تنها به بهترین کلمات کلیدی دست پیدا کنی، بلکه استراتژیای برای تولید محتوای متناسب و بهینهسازی سایتت طراحی کنی.
پس اگر با دقت به این سوالات پاسخ بدی، مسیر کیورد ریسرچ برای سایتت هموارتر میشه و میتونی به راحتی در نتایج جستجو دیده بشی و ترافیک بیشتری جذب کنی. این یک پروسهست که نیاز به زمان و دقت داره، اما با این رویکرد، موفقیت در سئو حتماً به دست میاد.