بهترین روش های تحقیق کلمات کلیدی (9 روش فوق العاده)

احتمالا شنیدید که تحقیق کلمه کلیدی خیلی کار مهمی تو سئو هستش و اما نمیدونید چجوری این کارو انجام بدید.
خب جای نگرانی نیست من تو این مقاله میخوام 9 تا روش خیلی خوب و عالی بهتون بگم که بتونید کلمات کلیدی پیدا کنید. این روش ها رایگان هستن و نیازی به خرید اشتراک هیچ ابزاری ندارید.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: چگونه کلمات کلیدی مناسب برای سئو را پیدا کنیم؟(روش تضمینی)
🎯 دوره جامع سئو: صدرنشین گوگل شو!
با دیدن این دوره یاد میگیری چطور سایتت رو اصولی بهینه کنی، محتوای سئو شده بنویسی، لینکسازی حرفهای انجام بدی و با ابزارهای تحلیلی رشدش رو بررسی کنی. این دوره کاملاً عملی و پروژهمحوره!
امکان ویژه
معرفی به بازار کار
ثبتنام قسطی
بدون کارمزد و ضمانت
کاملترین آموزش
۵ دوره و ۳ کتاب تخصصی
مدرک رسمی و معتبر
دریافت مدرک بعد از دوره
آموزش کاملاً
عملی و پروژهمحور
پشتیبانی دوره
۳ ماه پشتیبانی رایگان
مدت آموزش
۳۲ ساعت
سطح سختی
مبتدی تا پیشرفته
1. استخراج کلمات کلیدی از صفحات پربازدید سایت خود
اگه وب سایت شما تازه تاسیس هستش این روش رو نخونید چون بدردتون نمیخوره. این روش فقط برای وب سایت هایی هستش که حداقل چند هزارتا بازدید دارن.
تو این روش شما به کمک سرچ کنسول تو بخش performance متوجه میشید از چه کلماتی تونستید بازدید زیادی بدست بیارید.

این کلمات خیلی ارزشمند هستن و شما میتونید با ساختن محتوای جدید برای این کلمات از زاویه های متفاوت که با قبلیا تکراری نباشه، یا آپدیت محتواهای قبلی دوباره بازدید بیشتری بدست بیارید.
2. تحلیل کلمات کلیدی رقبا با ابزار و روش دستی
بعد از اینکه سایت خودتون رو بررسی کردید، حالا وقت بررسی رقبا هستش. این روش خیلی بصرفه هستش مخصوصا اگه رقبای حرفه ای داشته باشید. چون اونا کلی وقت برای پیدا کردن کلمات کلیدی گذاشتن و شما خیلی راحت با بررسی اونا میتونید کلمات رو پیدا کنید.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا (13 ابزار فوق العاده)
2.1 پیدا کردن با ابزار SEMrush و Ahref
روش کار با این ابزارها خیلی ساده هستش. فقط کافیه آدرس سایت های رقبا رو وارد کنید، تا کلماتی که براشون رتبه گرفتن با اطلاعات دقیق راجب حجم جستجو، سطح رقابت و رتبه ای که رقبا برای اون کلمات گرفتن رو بهتون نمایش بده.


⚠️ نکته مهم: فقط این ابزارها پولی هستن و برای وب سایت های فارسی زبان خیلی دقیق جواب نمیدن. به همین دلیل بهتره در کنار استفاده از این ابزارها خودتون هم بررسی کنید و صرفا به این اطلاعات بسنده نکنید.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: آموزش تصویری و قدم به قدم تحقیق کلمات کلیدی با SEMrush
2.2 روش دستی که بنظر من بهتره
من خودم بجای استفاده از ابزارها، از روش دستی استفاده میکنم. این روش خیلی ساده هستش و شما کافیه وارد وب سایت رقبا بشید و ببینید اونا برای چه کلماتی محتوا تولید کردن. یا اگه تو کار محصول هستید، ببینید تو صفحه محصولشون چه کلماتی رو نوشتن.
مثلا من تو وب سایت پیشینو میخوام برای موضوع سئو یه کلمه کلیدی پیدا کنم.
میرم یکی از وب سایت رقیبم رو باز میکنم، میرم تو بخش وبلاگش و بین مقالات می گردم و اون کلمه ای که من روش کار نکردم رو انتخاب میکنم.
⚠️ نکته مهم: البته این کلمات ممکنه خوب نباشن و نباید به وب سایت رقیب کامل اعتماد کرد. به همین دلیل نیازه که حجم جستجو و رقابت اون کلمه رو بررسی کنید.
3. شناسایی کلمات کلیدی پنهان از طریق انجمنها، کامنتها و فرومها
وقتی شخصی تو فروم ها و کامنت ها و اینجور جاها یه سوالی رو میپرسه یعنی به احتمال خیلی زیاد هیچ محتوایی راجبش تو اینترنت وجود نداره یا فارسیش نیست و شما میتونید با تولید محتوا راجبش خیلی راحت رتبه بگیرید.
البته ممکنه اون سوال خیلی سرچ بالایی نداشته باشه که باید سرچش رو با ابزارها بررسی کنید.
شما باید در هفته یه روز رو انتخاب کنید و داخل انجمن ها و فروم های حوزه کاری خودتون بگردید و ببینید مردم دنبال چی هستن و چه سوالی میپرسن. ممکنه یه لیست خیلی بلند از کلمات بدست بیارید اما فقط 10 تاش خوب باشه، ولی همون 10 تا میتونه سایت شما رو به رشد عجیبی برسونه.

مشاوره رایگان سئو با امیر جعفری
4. کشف ترندهای نوظهور با Google Trends
طبق تحقیقاتی که در زمینه موفقیت انجام شده دیدن افرادی که موفق شدن بیشتر از اینکه تلاششون موثر بوده باشه، شانسون تاثیر داشته. یعنی در زمان درست در جای درست بودن و تونستن موفق بشن مثلا موقع ظهور اینترنت یه وب سایت زدن و الان جز غول های اینترنت هستن و کلی مثال دیگه.
خب این چه ربطی به تحقیق کلمه کلیدی داره؟ ربطش اینکه شما میتونید با استفاده از گوگل ترندز از جدیدترین ترندهای دنیا و حیطه ای کاری خودتون با خبر بشید و با محتوا تولید کردن برای اون ترند ها به بازدید زیادی برسید.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: روش های پیدا کردن کلمات کلیدی ترند و پربازدید
5. استفاده از Google Suggest (تکمیل خودکار گوگل)
قطعا پیش اومده براتون که دارید یه کلمه رو سرچ میکنید داخل گوگل و در حین سرچ کردن خود گوگل براتون تکمیلش میکنه. مثلا من تو عکس زیر نوشتم “روش جلوگیری از” خود گوگل یه سری پیشنهادات رو داره بهم میده که من اینجا متوجه میشم که مردم اینارو سرچ میکنن و میشه براشون محتوا ساخت.

6. جست و جوهای مرتبط گوگل
روش قبلی موقعی بود که شما هنوز دکمه سرچ یا Enter رو نزده باشید. اما این روش بعد از اینکه سرچ کردید هستش. گوگل میاد پایین صفحه به شما سرچ های مرتبط رو نشون میده که بالاش نوشته شده
People also search for
مثلا تو همون مثال قبلی که سرچ کردم “روش جلوگیری از” تو پایین صفحه سرچ های مرتبط رو نشون داده که تو عکس زیر میتونید ببینید.

7. پیدا کردن کلمه کلیدی با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی درسته که به داده های گوگل و سرچ مردم دسترسی نداره، اما میتونه به شما ایده های خیلی خوبی بده. مثلا من بهش گفتم من یه وب سایت فروش لباس مردانه دارم به من 10 تا کلمه کلیدی پر سرچ پیشنهاد بده.
و تو عکس زیر می بینید که چه کلماتی نوشته که من میتونم ازشون استفاده کنم.

8. استفاده از ابزارهای رایگان و پولی
ابزارهای زیادی برای اینکار وجود داره که بعضی هاش بدرد ما ایرانی ها میخوره و بعضیاش نه. مثلا ابزار سمراش که خیلی قدرتمند هستش اصلا کشور ایران رو نداره و این خیلی بده.
به همین دلیل من پیشنهاد میکنم از ابزارهای رایگان و مناسب ایران مثل گوگل کیورد پلنر و کیورد تول استفاده کنید. این ابزارها هم کشور ایران هم زبان فارسی رو دارن و هم رایگان هستن. البته کیورد تول نسخه پولی هم داره که بنظر من لازم نیست تهیه کنید.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی (10 ابزار قدرتمند)
9. از خود مخاطب ها بپرسید: روش کمتر گفته شده!
اگه مخاطب زیاد و فعالی دارید که مثلا اگه نظرسنجی بزارید جواب میدن. بهتون پیشنهاد میکنم حتما اینکارو بکنید، مثلا تو صفحه اصلی سایت، داخل کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام نظرسنجی بزارید و از مردم بخواید دغدغه ها و سوالاتشون رو بپرسن و اینجوری میتونید کلی کلمه کلیدی عالی بدست بیارید.
این روش چرا خوبه؟ چون اینجوری متوجه میشید که اکثر مخاطب هاتون دنبال چی هستن و چه دغدغه ای دارن و با رفع اون دغدغه ها میتونید، بازدید خیلی زیادی بدست بیارید.
⚠️ نکته مهم: البته این روش فقط برای وب سایت های پرمخاطب و بزرگ به کار میاد و برای وب سایت تازه تاسیس بدرد نمیخوره.
حرف آخر راجب تحقیق کلمات کلیدی
پیدا کردن کلمات کلیدی روش های زیادی داره که من 9 تا از بهترین هاش رو تو این مقاله گفتم. شما باید از اکثر این روش ها استفاده کنید تا بتونید نتیجه بهتری بگیرید.
اگه اوایل راه هستید، کلمات پر سرچ رو بیخیال بشید چون اونا رقابت بالایی دارن و برید سراغ کلماتی که کم رقابت تر هستن.
نکته ای که خیلی مهمه اینکه تحت تاثیر صحبت هایی که میگه باید فلان ابزار رو داشته باشی تا بتونی کلمات کلیدی رو پیدا کنی، نشید. پیدا کردن کلمات کلیدی فقط به هوش و تیزحسی خودتون و اینکه چقدر پیگیر هستید، بستگی داره و ابزارها فقط یه ابزارن.
سوالات متداول
حالا وقتشه به سوالات رایج در مورد روش های تحقیق کلمات کلیدی جواب بدم:
1. بهترین روش برای شروع تحقیق کلمه کلیدی چیه؟
بهترین روش برای شروع، تحلیل صفحات پربازدید سایت هستش. چون شما قبلا از این کلمات بازدید خوبی گرفتید و میشه روشون حساب کرد. البته نه عینا خود همون کلمه رو ننویسید و بلکه از زاویه ای جدید بهش نگاه کنید.
2. فرق Google Suggest با جستوجوهای مرتبط چیه؟
Google Suggest کلماتی هستش که مردم زیاد سرچ کردن و به شما قبل از اینکه دکمه Enter رو بزنید، نشونتون میده. اما جستوجوهای مرتبط بعد از اینکه سرچ کردید، پایین صفحه نشون میده. که به شما میگه چه سرچ های مشابهی وجود داره.
3. هر چند وقت یکبار باید تحقیق کلمات کلیدی انجام بدم؟
من خودم اول هر سال کلمات کل اون سال رو پیدا میکنم. اما به شما پیشنهاد میکنم هر 3 ماه یا هر 6 ماه اینکارو انجام بدید.