تفاوت کلمات کلیدی بلند و کوتاه: از کدام استفاده کنیم؟

کلمات کلیدی کوتاه بازدید بیشتری دارن، اما رقابتشون بالاس و نرخ تبدیل پایینی دارن. از طرفی کلمات کلیدی بلند سرچ کمتری دارن، اما رقابتشون کمتره و نرخ تبدیل بالاتری دارن. تو این مقاله قراره این 2 تا کلمه رو کامل بررسی و مقایسه کنیم. پس بهتون پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو تا آخر بخونید.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: کلمات کلیدی طولانی چیست و چطور آن را پیدا و استفاده کنیم؟
🎯 دوره جامع سئو: صدرنشین گوگل شو!
با دیدن این دوره یاد میگیری چطور سایتت رو اصولی بهینه کنی، محتوای سئو شده بنویسی، لینکسازی حرفهای انجام بدی و با ابزارهای تحلیلی رشدش رو بررسی کنی. این دوره کاملاً عملی و پروژهمحوره!
امکان ویژه
معرفی به بازار کار
ثبتنام قسطی
بدون کارمزد و ضمانت
کاملترین آموزش
۵ دوره و ۳ کتاب تخصصی
مدرک رسمی و معتبر
دریافت مدرک بعد از دوره
آموزش کاملاً
عملی و پروژهمحور
پشتیبانی دوره
۳ ماه پشتیبانی رایگان
مدت آموزش
۳۲ ساعت
سطح سختی
مبتدی تا پیشرفته
۱. تفاوت کلمات کلیدی بلند و کوتاه چیست؟
کلمات کلیدی کوتاه یک یا نهایت 2 کلمه هستن مثلا خرید کفش یا کفش نایک. اما کلمات کلیدی بلند دقیق تر و بیشتر از 2 کلمه هستن، مثل خرید کفش پاشنه بلند یا کفش نایک ارزان برای فوتبال.
تفاوت اصلی فقط تو اندازه کلمه نیست؛
بلکه کسی که کلمه کلیدی بلند رو سرچ میکنه دقیقا میدونه چی میخواد و احتمال خریدش خیلی بیشتر از کسی هستش که کلمه کلیدی کوتاه رو سرچ میکنه.
مثلا وقتی یه نفر سرچ میکنه کفش نایک خودشم دقیقا نمیدونه چه کفشی میخواد و احتمال اینکه کفشی بخره خیلی کمتره چون فقط اومده یه نگاهی به کفش ها بندازه. اما وقتی یه نفر سرچ میکنه کفش نایک مشکی برای فوتبال یعنی دقیقا دنبال یه مدل خاص هستش و به محض دیدن اون مدل به احتمال زیاد خرید میکنه.

مشاوره رایگان سئو با امیر جعفری
۲. مزایا و معایب کلمات کلیدی کوتاه و بلند
اول از کلمات کلیدی کوتاه شروع میکنم. این کلمات مزیتشون اینکه خیلی پرسرچ هستن، اما همین پرسرچ بودن باعث میشه خیلیا رو این کلمه کار کنن و در نتیجه رقابت روی این کلمات خیلی زیاد باشه. همچنین این کلمات بعضی موقع ها خیلی کلی هستن و معلوم نیست هدف جستجو کاربر چی هستش.
در عوض کلمات کلیدی بلند با اینکه سرچ کمتری دارن، اما سرچشون با کیفیت تر هستش. یعنی کسی که این کلمات رو سرچ میکنه دقیقا میدونه چی میخواد و احتمال تبدیل شدنش به مشتری بیشتره.
۳. در چه شرایطی استفاده از کلمات کلیدی بلند مناسبتر است؟

تو مدیریت کسب و کار یه اصطلاحی هست که میگه بجای رقابت تو اقیانوس قرمز تو اقیانوس آبی رقابت کن.
یعنی وقتی همه دارن رو یه کلمه کلیدی رقابت میکنن و تو سر و کله ای هم میزنن، تو رو کلماتی کار کن که رقابت کمتری داره و راحت میتونی تو اون کلمه رتبه بدست بیاری.
اگه تازه شروع به کار کردی و سایتت اعتبار دامنه ای زیادی نداره، رو کلمات کلیدی بلند بیشتر کار کن. یا زمانی که میخوای مخاطب هدفمند جذب کنی و هدفت فروش مستقیم هستش بازم رو این کلمات کار کن.
درسته که این کلمات سرچ کمتری دارن اما بخاطر نرخ تبدیل بالاتری که دارن، میتونن باعث بشن سایت شما زودتر به درآمد و فروش برسه به نسبت کلمات کلیدی کوتاه.
خلاصه بخوام بگم: اگه دنبال این هستی کاربر آماده به اقدام مثلا کسی که میخواد بخره رو جذب کنی یا دنبال این هستی رقابت کمتری رو تجربه کنی از کلمات کلیدی بلند استفاده کن.
۴. چه زمانی باید سراغ کلمات کلیدی کوتاه رفت؟
کلمات کلیدی کوتاه برای وب سایت هایی مفید هستش که قدرت و اعتبار دامنه بالایی دارن و صفحات زیادی منتشر کردن و از نظر لینک سازی هم قوی هستن. حالا این وب سایت ها از نظر گوگل معتبر هستن و میتونن تو کلمات کوتاه با بقیه وب سایت ها رقابت کنن.
اگه بتونی تو کلمات کلیدی کوتاه رتبه ای خوبی بدست بیاری، بازدید زیادی برات داره. درسته که اکثر این بازدید ها مشتری نیستن و شاید به ظاهر بدرد کسب و کارت نخورن. اما همین بازدیدها باعث میشه بازدید کلی وب سایتت افزایش پیدا کنه و در نتیجه رتبه کلی وب سایت رو بکشه بالا.
همچنین برای کسایی که دنبال فروش نیستن و میخوان برند سازی کنن خیلی خوبه. مثلا شما وب سایت فروش گوشی داری و میای رو کلمه گوشی سامسونگ سئو میکنی و حتی شاید تبلیغات و شاید مشتری مستقیم بدست نیاری اما تو ذهن اکثر مردم به عنوان یه وب سایت فروش گوشی باقی میمونی که تو بلند مدت به نفعت هستش.
⚠️ نکته مهم: حتی اگه شما صاحب وب سایت دیجی کالا هم باشی که قدرت دامنه و اعتبار بالایی داری، بازم برای موفقیت در کسب و کار باید رو کلمات کلیدی بلند هم کار کنی.
۵. ترکیب کلمات کلیدی کوتاه و بلند در یک استراتژی هوشمند
من تو بخش های قبلی گفتم که چه زمانی از کلمات کلیدی بلند و چه زمانی از کلمات کلیدی کوتاه استفاده کنید. اما منظورم نیست که کلا از یه نوع استفاده کنید، نه شما باید ترکیبی از هر دوی این کلمات رو تو استراتژی سئو داشته باشید و از هر دو استفاده کنید.
برای وب سایت های با اعتبار دامنه بالا، کلمات کلیدی کوتاه میتونن بازدید زیادی بدست بیارن و کلمات کلیدی بلند براشون مشتری هدفمند بیارن. اما برای وب سایت های تازه تاسیس کلمات کلیدی کوتاه میتونن به عنوان صفحات مادر استفاده بشن که از داخل بقیه صفحات بهشون لینک داده میشه. کلمات کلیدی بلند هم میتونن برای اونا بازدید های اولیه و مشتری بدست بیارن.
برای مطالعه بیشتر حتما بخونید: بهترین روش های تحقیق کلمات کلیدی (9 روش فوق العاده)
جمعبندی: برای سایت من کدام نوع کلمه کلیدی بهتر است؟
- اگه دنبال فروش مستقیم و مشتری هدفمند هستی یا اعتبار دامنه پایینی داری، روی کلمات کلیدی بلند بیشتر کار کن.
- اگه اعتبار دامنه بالایی داری و دنبال برند سازی هستی، بیشتر روی کلمات کلیدی کوتاه کار کن.
اما همونطور که تو بخش قبلی توضیح دادم باید از هر دو کلمه تو استراتژی سئو استفاده کنید تا بتونید بهترین نتیجه رو بگیرید.
سوالات متداول
حالا وقتشه به سوالات رایج در مورد کلمات کلیدی بلند و کوتاه جواب بدم:
1. استفاده زیاد از کلمات کلیدی بلند باعث افت رتبه سئو نمیشه؟
نه تنها باعث افت نمیشه، بلکه کم کم باعث میشه سئو سایت افزایش پیدا کنه. چون مخاطب هدفمندی جذب میکنید که دنبال مقاله یا محصول شما هستش و اونو تا آخر میخونه و بررسی میکنه. همین باعث میشه نرخ پرش بیاد پایین و سئو سایت افزایش پیدا کنه.
2. آیا در تبلیغات گوگل (Google Ads) هم تفاوتی بین کلمات کلیدی کوتاه و بلند وجود داره؟
بله دقیقا. در کلمات کوتاه قیمت به ازای هر کلیک کمتر هستش چون سرچ بیشتره. اما تو کلمات بلند چون دقیق تر و کم سرچ تر هستش قیمت به ازای هر کلیک بیشتره.
3. چطور یک کلیدواژهی بلند رو بهصورت طبیعی در متن استفاده کنیم که برای کاربر قابل خوندن باشه؟
فرقی نمیکنه کلمه کوتاه باشه یا بلند، هرجا احساس کردی لازمه که نوشته بشه بنویس و حواست باشه جوری نباشه که حس زوری بودن به مخاطب بده.