با پیشینو همیشه یک قدم جلوتر باشید!

رایج‌ ترین اشتباهات سئو و روش های جلوگیری از آن ها

رایج‌ ترین اشتباهات سئو و روش های جلوگیری از آن ها

خیلی موقع ها برات سوال میشه که چرا من هرکاری میکنم رتبه نمی گیرم؟ بعد از کلی بررسی متوجه میشی یه اشتباه سئو مرتکب شدی و بخاطر همون رتبه نداشتی. همون لحظه با خودت میگی کاش یکی زودتر این اشتباه رو به من میگفت. حالا من اومدم تا بهت بگم رایج‌ ترین اشتباهات سئو چی هستش و چطوری از رخ دادن این اشتباهات جلوگیری کنی. همچنین روش اصولی رو هم گفتم که بجای روش اشتباه انجام بدی. پس اگه میخوای تو سئو اشتباه نکنی این مقاله رو تا آخر بخون.

برای اینکه اشتباهاتت رو کمتر کنی باید یه چک لیست داشته باشی تا بر اساس اون جلو بری. پس بهت پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو بخونی: چک لیست کامل سئو داخلی

1. نادیده گرفتن هدف جستجو کاربر (Search Intent) هنگام تولید محتوا

یکی از اشتباهات بزرگ که خیلی به چشم نمیاد اینکه تولید کننده محتوا بجای جواب دادن به نیاز و خواسته مخاطب فقط دنبال سئو کردن هستش. غافل از اینکه سئو واقعی تو جواب دادن به نیاز های کاربر هستش.

هدف جستجو کاربر یعنی کاربر وقتی سرچ میکنه دقیقا دنبال چی هستش. مثلا وقتی یه نفر سرچ میکنه خرید کفش دنبال صفحه محصول هستش نه مقاله. گوگلم تو این چند سال اخیر خیلی به Search Intent اهمیت میده و شما باید تولید محتواتون متناسب با هدف جستجو کاربر باشه.

1.1 چجوری محتوا رو متناسب با هدف جستجو کاربر بنویسیم؟

باید اول تشخیص بدی که هدف جستجو چی هستش که برای اینکار من خودم از Chat GPT استفاده میکنم. خیلی راحت موضوع مقاله رو میدم بهش میگم Search Intent این موضوع رو برام تحلیل و توضیح بده.

مثلا تو عکس زیر گفتم کسی که سرچ میکنه خرید کفش هدف جستجوش رو برام تحلیل و توضیح بده.

تحلیل سرچ اینتنت با هوش مصنوعی چت جی پی تی

بعد از اینکه هدف جستجو کاربر رو فهمیدی، حالا موقع نوشتن میدونی چی بنویسی. بعد از نوشتن هم متنی که نوشتی رو میدی به Chat GPT و Search Intent رو هم میدی بهش و میگی که بررسی کنه آیا محتوا متناسب با هدف جستجو کاربر بوده یا نه؟

2. پر کردن بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

اوایلی که گوگل اومده بود، بهترین روش برای سئو کردن این بود که صفحه رو پر کنی از کلمات کلیدی مختلف و هرکی بیشتر پر می کرد رتبه ای بهتری می گرفت.

متاسفانه هنوزم خیلیا این اشتباه رو مرتکب میشن و فکر میکنن اگه کلمه کلیدی رو زیاد تکرار کنن، بهتره و رتبه بالاتری می گیرن. اما امروزه این کار از نظر گوگل روش سئو کلاه سیاه به حساب میاد و کاربرا رو هم آزار میده.

2.1 روش های جلوگیری از Keyword Stuffing

اول از همه اینو به خوبی درک کن که هدف ما از تولید محتوا رضایت کاربر هستش نه گوگل. پس فقط جایی که واقعا نیازه کلمه کلیدی رو بنویس و حتما بعد از نوشتن چند بار از روش بخون تا مطئمن بشی، آزار دهنده نیستش. همچنین اگه وردپرس داری از افزونه رنک مث یا یواست سئو هم میتونی کمک بگیری. اونا یه بخش چگالی کلمه کلیدی دارن که بهت میگن کلمه کلیدی رو چندبار نوشتی و زیاد هستش یا نه. البته باز بهتره خودت بخونی، چون این ابزارها خیلی دقیق نیستن.

اگرم وردپرس نداری، متن رو بده به Chat GPT و بگو که بررسی کنه و بهت بگه زیاد نوشتی یا کم.

3. بی‌توجهی به بهینه‌سازی تکنیکال سایت

یکی از اشتباهات خیلی بزرگ و متاسفانه رایج که خودم خیلی زیاد دیدم، رعایت نکردن نکات تکنیکال سئو هستش. شما هرچقدر هم محتوای خوبی داشته باشی، اما مشکلات تکنیکال سایت مثل (سرعت پایین، مشکل در فایل Robots.txt، ریسپانسیو نبودن سایت و…) داشته باشی، نمی تونی رتبه خوبی بگیری. مثلا یکی از مراجعینم که وقت مشاوره ازم گرفته بود، براش سوال بود که چرا با وجود اینکه محتوای سایت من از بقیه رقیبام خیلی بهتره اما من رتبه پایین تری دارم.

من اول اومدم قدرت دامنه و لینک سازی داخلی و خارجی رو بررسی کردم و دیدم این سایت عالی عمل کرده. پس مشکل کجاست؟ تا اینکه بعد از کلی بررسی فهمیدم که اسکیما صفحه بجای اینکه خدمات باشه، مقاله هستش و لینک صفحه بجای اینکه تو بخش خدمات یا تک صفحه باشه، تو بخش وبلاگ هستش. بعد که فهمیدیم مشکل کجاست، حلش کردیم و الان رتبه 1 هستش.

Consultation Icon

فرم ثبت مشاوره رایگان سئو



 


3.1 روش های جلوگیری از اشتباهات تکنیکال سایت

اول از همه باید از اصولی بودن ساختار صفحات مطمئن بشی و مثل مثالی که بالا زدم اشتباه نکرده باشی. سعی کن هر چند وقت یکبار مثلا ماهی یکبار، 2 هفته یکبار یه بررسی تکنیکال بکنی سایت رو. 

مثلا سرعتش رو بسنجی، خودت با موبایل و کامپیوتر وارد سایتت بشی و مثل یه کاربر عادی رفتار کنی. تا متوجه بعضی ایرادات بشی. اگرم خودت وقت یا مهارتش رو نداری، میتونی به سئو کار یا برخی شرکت ها پول بدی تا برات بررسی کنن.

4. استفاده نادرست از تگ‌های (H1 تا H6)

این اشتباه رو منم اوایل کارم انجام میدادم. مثلا میومدم 2 تا تیتر H1 تو یه صفحه میزاشتم فقط چون H1 بزرگتر بود. یا مثلا یه تیتر H2 میزاشتم بعد زیر تیترهاش بجای اینکه H3 باشه، H4 میزاشتم. این اشتباه رو خیلیا تو سئو انجام میدن و از یه تیتر فقط چون بزرگتره استفاده میکنن. 

استفاده نادرست از تگ‌های (H1 تا H6)

4.1 روش جلوگیری از استفاده نادرست از تگ های H 

درستش اینکه شما برای هر صفحه یه H1 بزاری و بعد تیترهای مهم H2 باشه، زیر تیترهاش H3 باشه و اگه نیاز بود برای H3 ها زیر تیتر بزاری، H4 میزاری. H5 و H6 لازم نیست، حداقل منکه خودم تا حالا برام پیش نیومده استفاده کنم.

مثلا یه مقاله نوشتی راجب آموزش درست کردن قرمه سبزی. تیتر H1 میشه: آموزش قدم به قدم درست کردن قرمه سبزی

یکی از تیترهای H2 میشه: مواد مورد نیاز برای درست کردن قرمه سبزی

زیر تیترهای H3 میشه: سبزی، لوبیا، گوشت، روغن و …

5. تولید محتوای تکراری یا بدون ارزش افزوده

تولید محتوا کردن کار سختیه. به همین دلیل خیلیا به دنبال روش هایی میرن که تولید محتوای خودکار یا خیلی سریع تر از حالت عادی انجام بدن. اما این روش ها اشتباه هستش و هیچ کدوم از اون محتوا ها نمیتونه رتبه بگیره. 

چون گوگل فقط به محتوا های با ارزش و غیر تکراری اهمیت میده. وقتی شما محتوایی نوشتی که رقیباتم قبلا عین همون رو نوشتن، چرا گوگل باید شما رو هم ایندکس کنه؟ شما باید همیشه چیزی رو بگی که بقیه نگفتن. یا از زاویه جدیدی بهش نگاه کنی، تا گوگل محتوای شما رو ایندکس کنه.

تولید محتوای تکراری یا بدون ارزش افزوده

5.1 روش های جلوگیری از تولید محتوای تکراری و بی ارزش

من خودم موقع نوشتن همش به این فکر میکنم که اگه مخاطب این متن رو بخونه واقعا به چیزی که میخواد میرسه یا نه؟ آیا درست متوجه میشه یا نه؟ چه سوالاتی ممکنه براش پیش بیاد؟ به چه چیزهایی نیاز داره و …

البته من قبلش تیترهای مقاله رو بر اساس هدف جستجو کاربر با همون روشی که اول مقاله گفتم، آماده میکنم. بعد موقع نوشتن جوری مینویسم که در عین مفید و کاربردی بودن، خلاقانه و با حال باشه تا شما دوستان عزیز از خوندنش لذت ببرید.

6. بی‌توجهی به تجربه کاربری (UX) در طراحی صفحات

تا حالا شده وارد یه سایتی بشی که انقدر شلوغه و قر و قاطی که اصن ندونستی چیکار کنی؟ یا مثلا وارد یه سایتی شدی که انقدر زشت و بی ریخت بوده که سریع اومدی بیرون؟

این سایت ها دارن اشتباه بزرگی رو مرتکب میشن. اونا فکر میکنن اگه فقط سئو کنن و سایت بیاد رتبه 1 کافیه. اما نمیدونن که مخاطب وقتی کلیک میکنه رو صفحه و بلافاصله صفحه رو ترک میکنه، این باعث افزایش نرخ پرش سایت و در نهایت افت رتبه میشه.

بی‌توجهی به تجربه کاربری (UX) در طراحی صفحات

6.1 چطوری رابط کاربری درستی داشته باشیم؟

یه قانونی هست تو کسب و کار که میگه: هر چقدر خرید کردن رو برای مشتری ساده تر و لذت بخش تر کنی، فروشت بیشتر میشه.

یعنی تا میتونی صفحات سایتت رو خلوت کن. دکمه ها، فونت های نوشته رو بزرگ تر و واضح تر کن. بعضی سایت ها انقدر فونتشون ریزه باید با میکروسکوپ بخونیشون. از رنگ های خوب و دلنشین استفاده کن. حتما سایت رو به دوستان و آشنایان نشون بده تا اگه رابط کاربری خوبی نداره بهت بگن. اگرم پول داری به تسترها پول بده تا سایتت رو تست کنن. 

7. خرید بک‌لینک یا تبادل‌های مصنوعی

همیشه گفتم و میگم، خرید بک لینک بزرگترین اشتباه سئو هستش. درسته که تو سئو بک لینک خیلی تاثیر داره. اما بک لینک طبیعی نه مصنوعی که خریدی باشی یا تبادل کرده باشی. گوگل با الگوریتم Penguin تشخیص میده که شما بک لینک مصنوعی گرفتی و بدجوری جریمت میکنه.

خرید بک‌لینک یا تبادل‌های مصنوعی

7.1 روش های جلوگیری از خرید بک لینک 

اول از همه فریب تبلیغات و وعده های دروغین سایت هایی که بک لینک میفروشن رو نخور. سعی کن خدمات و محصولات خیلی خوبی ارائه بدی تا وب سایت ها خودشون بهت بصورت طبیعی لینک بدن. در نهایت هم اگه خواستی بک لینک بخری، بجاش رپورتاژ آگهی بگیر که اونم نه زیاد. هر 3 ماه یدونه بگیر که 1 لینک داشته باشه نه بیشتر. از سایت مرتبط با حیطه کاریتم بگیر و محتوای رپورتاژ مفید و کاربردی باشه حتما.

8. نادیده گرفتن داده‌های سرچ کنسول و مایکروسافت کلریتی

قطعا اگه گوگل آنالیتیکس سایت های ایرانی رو تحریم نمی کرد، به جای کلریتی میگفتم آنالیتیکس. اما خب چه میشه کرد که تحریم هستیم. 

از بحث اصلی دور نشیم. یکی از اشتباهات سئو اینکه به داده های سرچ کنسول و ابزارهای تحلیلی مثل کلریتی توجه نمی کنی. با اینکه این داده ها خیلی ارزشمند هستن و بعضی کسب و کارها چند صد میلیون به تحلیل گر داده پول میدن تا براشون این داده ها رو ارزیابی کنه. اما شما توجهی بهش نمیکنی که این اشتباه هستش. این داده ها به شما میگن که کدوم صفحات و کلمات کلیدی جای کار داره و میشه بهترش کرد. به شما میگن که کاربران آیا از سایت شما راضی هستن یا نه؟ و کلی اطلاعات مفید دیگه. 

8.1 روش جلوگیری از این اشتباه

هر 2 هفته یا حداقل هر ماه داده های سرچ کنسول و کلریتی رو بررسی کن تا متوجه عملکرد سایتتون بشی. البته حواست باشه از اون ور بوم نی افتی و بخوای هر روز و هر ساعت چکشون کنی. میتونی با سرچ کنسول وضعیت کلمات کلیدی و صفحات سایتتون رو بررسی کنی. با مایکروسافت کلریتی هم رفتار کاربران رو بررسی کنی. حتی کلریتی بهت ویدیو تصویری و هیت مپ (نقشه حرارتی) از رفتار تک به تک کاربرا نشون میده.

🔑 نکات تکمیلی:

  1. خیلی از اشتباهات سئو به‌خاطر عجله یا ناآگاهی رخ میدن. همیشه قبل از انجام تصمیم مهمی با یک متخصص مشورت کن.
  2. یکی از اشتباهاتی که تو تیترهای مقاله نگفتم حذف یا تغییر URL بدون ریدایرکت 301 هستش که خیلی به سئو آسیب میزنه.
  3. خیلی‌ها فکر میکنن فقط با تولید محتوا میشه رتبه گرفت. با اینکه لینک سازی داخلی و رابط کاربری هم تاثیر زیادی دارن.
  4. کپی کردن محتوا حتی با کمی تغییر، هنوز هم یکی از اشتباهات پرتکراره.

جمع بندی نهایی در مورد اشتباهات رایج سئو

تو این مقاله 8 تا از رایج‌ ترین اشتباهات سئو رو گفتم که اگه حواست به اینا نباشه، ممکنه تمام زحماتی که برای سایتت می کشی، هدر بره. همچنین برای هر کدوم از اشتباهات روش جلوگیری و اصولیش رو گفتم تا بدونی چیکار کنی و حواست باشه.

در نهایت، مهم‌ترین چیزی که باید بهش توجه کنی اینه که هدف سئو، رضایت کاربره. هرچقدر محتوای مفید، تجربه خوب برای مخاطب و ساختار درست ارائه بدی، گوگل هم به همون نسبت به سایت شما بها میده.

سوالات متداول

تو این بخش میخوام به سوالات رایج در مورد اشتباهات رایج سئو جواب بدم:

1. کدوم اشتباه سئو از همه بدتره؟

از بین اشتباهات سئو که تو این مقاله بررسی کردم، نادیده گرفتن هدف جستجو کاربر (Search Intent) از همه بدتره.

2. کدوم اشتباه سئو باعث میشه صفحه ایندکس نشه؟

اشتباه بی‌توجهی به بهینه‌سازی تکنیکال سایت. اگه شما به اشتباه از تگ نو ایندکس استفاده کرده باشید یا تنظیمات فایل Robots.txt مشکل داشته باشه، میتونه باعث ایندکس نشدن صفحه بشه.

3. بعد از رفع اشتباه، چقدر طول میکشه گوگل تغییرات رو اعمال کنه؟

بستگی به نوع اشتباه و سرعت خزیدن گوگل در سایت شما داره. برای سایت‌های فعال، معمولا بین چند روز تا دو هفته طول میکشه تا گوگل تغییرات رو شناسایی و اعمال کنه. البته اگر از طریق سرچ کنسول، درخواست ایندکس مجدد بدی، این زمان میتونه کوتاه‌تر بشه. اما اگه اشتباه از نظر فنی خیلی بزرگ باشه، ممکنه بیش از 1 ماه طول بکشه.

نویسنده امیر جعفری

من متخصص سئو و تولید محتوا با بیش از ۳ سال سابقه‌ی حرفه‌ای در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستم و در این مدت با برندهای متعددی همکاری داشته‌ام. با توجه به علاقه‌ام به آموزش، تصمیم گرفتم در وب‌سایت «پیشینو» دانسته‌ها و تجربیاتم رو در زمینه سئو به اشتراک بذارم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات